Fashion as a service: huren is het nieuwe kopen

De jonge generatie lijkt een voorliefde te hebben voor huren in plaats van aanschaffen. Ze kunnen on demand beschikken over een item of dienst en dit rustig uitproberen. Steeds meer bedrijven passen hun businessmodel hierop aan. Wat kun je als (mode)merk doen om in te spelen op deze ontwikkeling?

Voor ondernemers biedt het veel voordelen. Een langdurige relatie aangaan met de consument waarbij de focus weer sterker kan komen te liggen op het bieden van toegevoegde waarde.

In de mode-industrie zien we voorzichtige eerste stappen in deze richting: kleding huren is weer in en Generatie Z loopt voorop. Zo lanceerde Lizzy Perridon ‘Litchy’, waar je een designerjurkje kunt huren voor een bruiloft of nieuwjaarsfeestje – met de niet mis te verstane slogan ‘Why should you buy’? Andere pioniers op dit gebied zijn Scotch & Soda, Filippa K en H&M.

Abonnementseconomie & retail

De switch naar rental-businessmodellen is al langer gaande in andere branches. Waar het abonnementsmodel haar oorsprong vindt in digitale diensten zoals Netflix en Spotify, vindt het steeds vaker haar weg naar fysieke producten. Denk bijvoorbeeld aan de populaire Swapfiets waar je tegen een vast bedrag per maand altijd beschikking hebt over een fiets en reparatieservice. Maar ook Boldking biedt een abonnement op scheermesjes net als HelloFresh met haar maaltijdpakketten.

De switch van een lineaire economie naar een circulaire economie wordt steeds relevanter voor de retailsector. Millennials en Gen Z zijn vaker bezig met de impact van hun koopgedrag (en fast fashion) op het milieu. Tegelijkertijd zijn deze generaties snel uitgekeken op spullen en hebben zij veel behoefte aan ‘nieuws’. Subscription commerce lijkt het antwoord te zijn.

In de mode-industrie pioniert onder andere het door Amerikanen overgenomen Nederlandse Scotch & Soda met een huur- en abonnementsmodel op kleding. Door een abonnement te nemen, Scotch Select genaamd, bestel je per keer 3 items, die je vervolgens zo lang kunt dragen als je wil. Ben je ze zat en toe aan iets nieuws? Dan stuur je ze terug en mag je 3 nieuwe items selecteren.

Ook kun je ervoor kiezen om de items te houden en over te kopen voor 65% van de originele retailprijs. Volgens onderzoeksbureau Global Data zal de markt voor online kledingverhuur in 2023 zelfs groeien naar 2,5 miljard dollar (omgerekend 2,2 miljard euro).

kleding huur tas met kleding op de achtergrond

Vervuiling door de mode-industrie

Een andere ontwikkeling die van invloed is op de ontwikkeling naar een subscription economy, is de groeiende aandacht voor vervuiling door de mode-industrie en negatieve gevolgen van fast fashion. De millennial en Gen Z worden zich in toenemende mate bewust van hun ecologische footprint door alles nieuw te kopen. Het gevolg daarvan is dat de markt voor tweedehands spullen exponentieel is gegroeid de afgelopen jaren.

Het gevolg daarvan is dat de markt voor tweedehands spullen exponentieel is gegroeid de afgelopen jaren.

Nog niet eerder was het zo en vogue om tweedehands kleding te dragen. Aangeschaft via platforms als Vinted en Vestiaire Collective die in rap tempo toenemen in populariteit en gebruikers.

Ook kleding huren is een duurzame oplossing voor de consument die toch graag regelmatig iets nieuws draagt. Je bent duurzaam bezig door je mooie jurkje te ‘delen’ met anderen en draagt naar iedere bruiloft en elk feestje iets nieuws. Het sluit volledig aan bij de minimalistische trend, ook door de populariteit van de FIRE-beweging: financially independent, retire early. Hiermee worden aanhangers fervente minimalisten en hechten ze zo min mogelijk waarde aan materieel bezit. Door kleding te huren ben je verantwoord bezig voor de planeet en je portemonnee.

Is het tijd voor een radicaal nieuw businessmodel?

Het verhuurconcept is dus bij uitstek een manier voor de mode-industrie om te verduurzamen. We zijn kleding gaan zien als een wegwerpproduct. Sinds kort zie je een voorzichtige, beginnende omslag in deze gedachte bij consumenten. Daarnaast zien we niet alleen dat consumenten loyaler worden door abonnementsmodellen. Het merk krijgt ook meer inzicht in de voorkeuren van de consument. Dit kan vervolgens weer als waardevolle input dienen voor het ontwerpproces.

Is het tijd om het businessmodel radicaal om te gooien? We zien dat toonaangevende merken hiermee pionieren. Er is geen twijfel dat abonnementsmodellen in verschillende branches steeds gebruikelijker en geliefder worden bij de consument. Zeker voor producten die veel mensen gebruiken lijkt een abonnement een prima oplossing, denk hierbij aan basics of het inruilmodel van Scotch Collect. Nu Covid-19 de retail dwingt te innoveren, kun je de stap misschien wat sneller zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *