Facebook bestraft ‘like-baiting’

Facebook bestraft ‘like-baiting’

Facebook bestraft like-baitingVeel Facebook pagina beheerders vragen hun fans om updates te ‘liken’, te delen of hier een reactie op te geven om zo het bereik te vergroten. Facebook heeft aangekondigd deze ‘like-baiting’ updates voortaan minder tot nauwelijks te vertonen in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Volgens Facebook worden dergelijke updates door gebruikers als 15% minder relevant gezien.

Daarnaast wordt ook foto’s en video’s die meerdere malen worden geupload minder vertoond, en worden updates met ‘spammy’ links geweerd. Om te detecteren welke links ‘spammy’ zijn meet Facebook hoe vaak gebruikers die op een link klikken de update waarin deze link is opgenomen vervolgens ‘liken’ of delen met hun vrienden. Deze nogal beperkte manier van link detectie zal de inzet van Facebook voor organisch website traffic of ‘social SEO’ moeilijker maken.

Maar hoe nu verder?

 

Zet Facebook advertising in

Degenen die ook moe worden van het gebedel om likes en shares zal het logisch in de oren klinken dat ‘like-baiting’ updates door Facebook gebruikers als 15% minder relevant worden gezien. Laten we echter niet vergeten dat Facebook er belang bij heeft dat content van zakelijke gebruikers minder organisch bereik verkrijgt en dus meer betaald bereik nodig heeft. Met andere woorden, dat deze zakelijke gebruikers meer en vaker gebruik zullen maken van Facebook advertising. Op zich geen straf, omdat adverteren op Facebook steeds betere resultaten oplevert en daarmee vaak een goed alternatief is voor Google AdWords. In dit blogbericht hebben wij een aantal Facebook advertising tips voor je op een rij gezet.

 

Produceer waardevolle content

Laten we eerlijk zijn, als je updates echt goed zijn dan hoef je niet te bedelen om likes, shares of comments. Waardevolle content wordt gewaardeerd en vanzelf leuk gevonden en gedeeld. Kennis van de interesses en behoeftes van je doelgroep is dus essentieel, net als een creatieve geest en een vlotte pen. Daarnaast wil trend onderzoek en een goede keyword analyse ook helpen om je updates fijn te slijpen.

 

Think before you link

Plaats in Facebook updates alleen links naar websites en webpagina’s die echt, maar dan ook echt, de moeite waard zijn. Sites en pagina’s waarvan je bijna zeker weet dat Facebook gebruikers deze zullen waarderen. Nieuws, trends, ontwikkelingen, alles wat jouw doelgroep (en dus ook je fans) zal boeien.

 

De officiële aankondiging van Facebook over deze wijzigingen vind je hier.

 

Het bericht Facebook bestraft ‘like-baiting’ verscheen eerst op Add to Friends – Frans Jan Boon.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *