Een succesvol merk opzetten | Marketingfacts.nl

Een succesvol merk opzetten | Marketingfacts.nl

Een solide merk is het fundament waarop jouw bedrijfscultuur en toekomstige groei worden gebouwd. Bedrijven als Coolblue en Zalando zijn goede voorbeelden van bedrijven die succes hebben geboekt door hun merk op de juiste manier op te bouwen.

Succesvolle merken zijn gebouwd met 3 essentiële elementen:

1. Consistentie

Consistentie is superbelangrijk en niet alleen voor het opzetten van een goed merk. In alle onderdelen van het leven komt dit terug en dat geldt ook voor het opzetten van een goed merk. Een gerichte en consistente branding maakt het voor klanten duidelijk wat ze van je bedrijf kunnen verwachten.

In deze wereld gaat het vaak om omnichannelmarketing en een doelgericht merk vormt de kern van dit concept. Het is dus erg belangrijk dat je op alle marketingkanalen consistente beelden en berichten presenteert. Het maakt hier niet uit of het gaat om de website, social media, e-mail, reclame of ervaringen in de winkel. Alles telt hier namelijk mee.

Moeite met het definiëren van een merk? Neem deze drie kernelementen dan zeker mee:

  • Visieverklaring: Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Hoe gaat je bedrijf dit weerspiegelen? Een visieverklaring helpt je te focussen en je team te mobiliseren om de overkoepelende doelen van je bedrijf te bereiken.
  • Waardepropositie: Welke waarde biedt jouw organisatie of bedrijf aan klanten die niemand anders kan bieden? Door je unieke waardepropositie te definiëren kan je team zich concentreren op één of twee onderscheidende factoren waardoor je je onderscheidt van de massa en de juiste dingen levert aan de juiste mensen.
  • Positioneringsverklaring: hoe wil je op de markt worden gezien? Branding gaat over het afstemmen van de verwachtingen van de klant op hoe jouw bedrijf gezien wil worden. Een positioneringsverklaring beschrijft dit evenwicht.

Een merk legt een stevige basis om je organisatie tot leven te brengen voor klanten. Het maakt het voor je marketing-, verkoop- en klantenserviceteams gemakkelijker om met één consistente stem te spreken.

Deze consistentie in de klantervaring wekt vertrouwen. Vertrouwen zorgt voor verkoop en moedigt trouwe, terugkerende klanten aan.

2. Gemeenschap

Zodra je een duidelijke definitie van je merk hebt, kun je je gaan richten op de juiste markt voor je bedrijf. Je kunt je richten op klanten die de waarden, gedragingen en persoonlijkheidskenmerken delen die jij voor jouw organisatie hebt gedefinieerd.

Met een goed gedefinieerde en consistente merkervaring kun je niet alleen gelijkgestemde klanten aantrekken, maar ook gelijkgestemde werknemers. Nu creëer je een gemeenschap. Zo maakt een sterk merk duidelijk hoe jouw organisatie zich zowel extern als intern gedraagt. Het is daarom erg belangrijk om deze stap mee te nemen in het opzetten van een goed merk of het verbeteren van een al bestaand merk.

3. Content

Nu je een duidelijk gefocust merk hebt, is het tijd om het tot leven te brengen. Inhoud is het voertuig om dit te bereiken. Met goede content kun je de interactie aangaan met je community. Je positioneert je als bondgenoot door je expertkennis te delen via how-to blogs, videos, webinars, infographics, eBooks enz.

Met deze content bouw je betrokkenheid op met klanten en geef je aan hoe ze kunnen gebruiken wat jij aanbiedt om hun behoeften of wensen te vervullen. Als jouw merkdefinitie je toestaat agressiever te zijn, kun je ook e-mail- of reclamecampagnes overwegen die uitleggen waarom jouw organisatie de beste of enige oplossing voor hen is.

Tips om met je website een succesvol merk uit te stralen

De afgelopen jaren heeft het internet een flinke groei meegemaakt en sinds corona zijn er ook nog meer consumenten op het internet gekomen. Wanneer je een succesvol merk wilt opbouwen is het dan ook erg belangrijk om ook op jouw website betrouwbaar- en gebruiksvriendelijkheid uit te stralen. Hieronder geef ik je een aantal tips hoe je dit kunt doen.

1. Een goede websitestructuur

Een goede websitestructuur maken is superbelangrijk. Niet alleen voor de zoekmachines, maar ook voor je potentiële klanten die een product of dienst zoeken op jouw website.

Een bedrijf dat een erg gebruiksvriendelijke websitestructuur heeft is Coolblue. Zodra je op de homepage van de website belandt kun je direct naar een groot aantal verschillende categorieën. Kies je bijvoorbeeld voor het onderwerp ‘Telefonie’ dan verschijnt daaronder een menu met alle onderdelen die onder telefonie vallen.

De bezoeker kan door zo’n duidelijke websitestructuur eenvoudig het juiste product of dienst vinden. Doordat ook de pagina’s goed zijn opgebouwd en betrouwbaarheid uitstralen weet Coolblue zowel online als offline een heel betrouwbaar merk uit te stralen.

2. Snelheid

Een ander belangrijk onderdeel voor het opzetten van een succesvol en betrouwbaar merk is de snelheid van je website of webshop. Als je als bezoeker een product of dienst zoekt wil je deze namelijk direct kunnen kopen. Je wil niet bij elke klik 5 tot 10 seconden moeten wachten. Dit is dan ook de reden dat Google de snelheid erg belangrijk vindt en meeneemt in het bepalen van de rankings. Dit worden ook wel de Core Web Vitals genoemd in Google. Een snellere website is dan ook erg belangrijk om beter gevonden te worden in Google.

Naast dat het voor Google belangrijk is, kan de snelheid van je website ook een enorme impact hebben op het aantal verkopen en dus de omzet die je bedrijf maakt. Er zijn verschillende grote bedrijven die hier onderzoek naar hebben gedaan. Hieronder zal ik er een aantal benoemen:

  1. Amazon merkte in 2009 dat 100ms vertraging zorgde voor 1% minder omzet.
  2. Walmart merkte in 2012 dat ze 2% meer conversies haalde wanneer de website 1 seconde sneller was.
  3. Financial Times merkte in 2016 hun paginaweergave met 4,6% daalde wanneer de website 1 seconde trager was.
  4. Netflix zag door het vooraf ophalen van HTML, CSS en JavaScript een vermindering in tijd tot interactie met 50%.
  5. BBC zag dat het websiteverkeer met 10% daalde voor elke seconde dat de website nodig had om te laden.

3. Automatiseren

Voor een goede website is (veel) behulpzame content erg belangrijk. Daarnaast is ook de structuur van de website belangrijk, maar ook het automatiseren kan een grote impact hebben op de resultaten en de groei die je met je bedrijf kunt neerzetten.

Als we bijvoorbeeld nog een keer naar Coolblue kijken, zien we dat ze dit ook heel goed toepassen. Wanneer je als consument namelijk een product hebt gevonden dat je wilt kopen voeg je deze eerst toe aan de winkelwagen. Weet je nog niet zeker of je het product wil kopen? Dan kun je het ook toevoegen aan het verlanglijstje.

Laat je de producten vervolgens in je winkelmandje of verlanglijstje staan en heb je na enkele dagen de producten nog niet gekocht? Dan wordt er automatisch een mailtje gestuurd met de tekst ‘je hebt nog producten in je winkelwagentje staan’. Deze manier van automatiseren kan in dit geval alleen wanneer de gebruiker is ingelogd, omdat je anders niet het e-mailadres van de bezoeker hebt. Voor bedrijven kan e-mailmarketing dan ook echt heel belangrijk zijn!

Conclusie

Hierboven heb jij de drie essentiële onderdelen voor het opzetten van een succesvol merk tot je kunnen nemen. Hoe groot en succesvol je merk gaat worden speelt zich voor een erg groot deel af in deze drie elementen.

Heb je al een merk opgebouwd? Dan is het goed om jezelf af te vragen of je nog steeds hetzelfde precieze begrip hebt van wat je merk is. Of je het merk consistent blijft presenteren? En of de community blijft groeien met daarbij een groeiende betrokkenheid van de klant.

 

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *