Een eigen cryptomunt voor jouw bedrijf? 4 use cases

Een eigen cryptomunt voor jouw bedrijf? 4 use cases

Bitcoin ($BTC) kent iedereen wel, en Ethereum ($ETH) zal bij veel mensen inmiddels ook wel een belletje doen rinkelen. Maar ken je $PSG? Of $BAR, of $JUV? Dat zijn de cryptocurrency’s van respectievelijk Paris Saint Germain, FC Barcelona en Juventus. Cryptomunten van een bedrijf, dus eigenlijk, in dit geval voetbalclubs. Maar niet alleen voetbalclubs hebben eigen cryptomunten: ieder bedrijf kan er in principe voor kiezen om een eigen cryptovaluta te ontwikkelen en op de markt te brengen. Helemaal hip natuurlijk, maar wat heb je er eigenlijk aan?

Fan Tokens

De voorbeelden die we net noemden – cryptocurrency van voetbalclubs – worden Fan tokens genoemd. Kortom: digitale muntjes die je als fan van, in dit geval, een voetbalclub kunt aanschaffen. De meeste fan tokens worden gelanceerd op het netwerk van de cryptovaluta Chiliz, op zijn beurt weer een ERC20-token dat op het Ethereum-ecosysteem draait. Veel fan tokens kun je kopen op traditionele cryptobeurzen zoals Binance, maar ook via het speciale fan token platform Socios.

Da’s een hoop technische taal, dat we aanhalen om één reden. Al die voetbalclubs die momenteel fan tokens verkopen, hebben niet de digitale en technische kennis in huis om daadwerkelijk een cryptocurrency te ontwikkelen, een blockchain te onderhouden of een exchange te beheren. Ze maken allemaal gebruik van bestaande infrastructuur. Kortom: een eigen cryptovaluta maken is tegenwoordig heel erg simpel.

Eigen cryptomunt

Van Bitcoin tot shitcoin

Dat blijkt ook wel als je kijkt naar het aantal cryptovaluta dat tegenwoordig bestaat. In maart 2022 stond de teller op 18.000 verschillende cryptocurrency’s, een aantal dat dagelijks groeit. Het overgrote deel van die coins draait niet op een eigen blockchain, maar maakt gebruik van een grote, bekendere blockchain. Veelgebruikte blockchains zijn die van Ethereum, Solana en Cardano.

Die explosie in aantal cryptovaluta betekent dat er een hoop waardeloze crypto’s zijn. Coins die als een geintje of zomaar zonder reden in het leven zijn geroepen, maar waar verder geen businessmodel, visie of doel achter zit. Naar analogie van de naam Bitcoin worden dit shitcoins genoemd. Soms worden ze misbruikt om nietsvermoedende mensen geld afhandig te maken, soms zijn het domweg gefaalde projecten, soms was er vanaf het begin al niets serieus aan.

Iedereen kan dus in principe een cryptocurrency starten. Een handige handleiding hoe je dat doet, vind je bijvoorbeeld hier. Je hebt enige technische kennis nodig om het helemaal zelf te doen, maar als je al wat ervaring in de crypto space hebt, moet dit eigenlijk geen probleem zijn.

Bitcoin en shitcoin

Het aandeel van de 21e eeuw: use cases

Dat werpt tegenwoordig bij steeds meer bedrijven de vraag op: moeten wij ook een eigen cryptovaluta lanceren? Als iedereen het kan en als kennelijk grote voetbalclubs er oren naar hebben, dan moet er dus kennelijk een interessante use case aan ten grondslag liggen. En die is er inderdaad.

Voor een bedrijf kan een eigen cryptovaluta fungeren als een soort aandeel. Daarom worden digitale coins ook wel de aandelen van de 21e eeuw genoemd. Voor doorsnee bedrijven zijn er op dit moment ten aanzien van een eigen cryptovaluta vier duidelijke use cases. Daarbij moet worden opgemerkt dat voor specifieke sectoren – de gaming-industrie, bijvoorbeeld – nog aanvullende use cases van toepassing kunnen zijn. Onderstaand richten we ons echter even op de vier use cases die het breedst toepasbaar zijn: stemrecht, loyalty, branding en betaling.

Use case 1: Stemrecht

Net als bij een klassiek aandeel kun je een cryptomunt zien als een eigendom waarmee je stemrecht verwerft binnen een organisatie. Denk aan het stemrecht dat je als aandeelhouder hebt tijdens de algemene vergadering van het bedrijf. Mensen die jouw cryptovaluta bezitten, noem je overigens geen aandeelhouders, maar holders.

Gebruik je ten behoeve van dat stemrecht geen aandelen, maar cryptovaluta, dan ben je echter aan minder regels en wetgeving gebonden. Je hoeft bijvoorbeeld geen algemene vergadering uit te schrijven om een beroep te kunnen doen op het stemrecht van je holders. Zo kun je hun mening peilen rondom het al dan niet gaan aanbieden van een bepaald product of specifieke dienst, of ze laten bepalen welke versie van je nieuwste campagne of commercial het best is. Heel laagdrempelig en transparant, dus.

Use case 2: Loyalty-construct

Freebees, Airmiles en koopzegels: Nederlanders zijn er dol op. Grote kans dus dat een loyalty-construct gebaseerd op een cryptovaluta ook kan aanslaan. Geef je klanten bij elke aankoop een bepaalde hoeveelheid coins, of laat ze ze tegen een kortingsprijs bijkopen. Die coins kunnen ze dan in een later stadium weer inwisselen voor euro’s of gebruiken om korting te krijgen op een volgende aankoop. Eventueel kun je hiervoor samenwerken met andere ondernemers, om van elkaars klandizie te kunnen profiteren.

Een variant van een loyalty-construct op basis van een cryptovaluta is een get paid to use format, waarbij je je klanten (of gebruikers) ‘betaalt’ wanneer ze jouw product of dienst gebruiken. Denk aan een streamingdienst waarbij gebruikers een bepaalde hoeveelheid cryptovaluta kunnen verdienen als ze veel content bekijken. Dat leidt er in dit voorbeeld toe dat de dienst intensiever wordt gebruikt, waardoor je bijvoorbeeld weer meer geld kunt vragen voor advertenties.

Eigen cryptomunt

Use case 3: Branding

Je kunt een eigen cryptovaluta ook inzetten als een vorm van branding. Met een eigen digitale munt geef je je bedrijf een modern, hip imago waarmee je een jonge doelgroep kunt aanspreken. Jongvolwassenen die normaliter wellicht weinig met je merk zouden hebben, vinden het wellicht toch leuk om betrokken te zijn bij een bedrijf dat een eigen crypto op de markt heeft. Je kunt hiermee, kortom, een markt aanboren die anders moeilijk bereikbaar was.

Use case 4: Betaalsysteem

Ten slotte kun je je eigen cryptovaluta ook gebruiken als intern betaalsysteem. Vergelijkbaar met het moeten kopen van muntjes op een festival, kun je je eigen cryptovaluta gebruiken als betaalmiddel in jouw webshop, winkel of wat voor type bedrijf je dan ook hebt.

Dat is vooral interessant als je wereldwijd opereert, in welk geval mensen geen transactiekosten aan een bank hoeven te betalen om hun eigen valuta om te wisselen voor een buitenlandse. Een mooi voorbeeld daarvan is de online marktplaats MobilityGuru, waar je wereldwijd hulpmiddelen voor mensen met een lichamelijke beperking kunt kopen en verkopen, waarbij je afrekent in de ‘eigen’ cryptovaluta $GURU.

… Maar kijk uit voor Pizza Day!

Aan dit alles kleeft natuurlijk één nadeel: de koers van je eigen cryptovaluta kan enorm schommelen. Het verhaal van de Amerikaan die op 22 mei 2010 twee pizza’s bestelde en daarvoor 10.000 Bitcoin betaalde, is berucht in de crypto space. Omgerekend naar de huidige koers hebben die pizza zo’n 150 miljoen dollar per stuk gekost. Sindsdien wordt elk jaar onder cryptoliefhebbers op 22 mei Pizza Day gevierd. De pizza’s waren overigens wel lekker.

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *