Een contentstrategie voor je B2B-organisatie in 8 stappen [+ voorbeelden]

Alle geweldige content begint met een gedocumenteerde contentstrategie. Toch gebeurt het maar al te vaak dat bedrijven de planningsfasen overslaan en meteen beginnen met het maken van content. Dit kan een mager effect opwekken, maar vaak leidt het tot content die focus, consistentie en samenhang mist.

Als je je ooit hebt afgevraagd hoe je een contentstrategie voor je bedrijf kunt maken en welke elementen daarin worden verwerkt, dan help ik je graag verder.

Waarom is B2B-contentstrategie zo belangrijk?

Een goede reden om een ​​contentstrategie te maken, is om ervoor te zorgen dat je targeting nauwkeurig is. Dit brengt een belangrijk verschil tussen B2B- en B2C-marketing naar voren.

B2C is vaak relatief eenvoudig vanuit een targeting perspectief. Content gericht op de klant spreekt rechtstreeks met de beslisser. Dus je strategie is er vooral op gericht om hun aandacht lang genoeg vast te houden.

Bij B2B is dit ingewikkelder. Er zijn geen impulsaankopen als je een bedrijf vraagt ​​om een flink bedrag te spenderen op jouw product of dienst. In plaats daarvan vertrouwt de besluitvormer meestal op anderen in zijn organisatie om informatie te verzamelen.

Je content moet helder, uiterst nauwkeurig en gericht zijn.

Je content moet dus niet alleen doorzoekbaar en boeiend genoeg zijn om indruk te maken op de informatieverzamelaars. Het moet ook interessant zijn voor de persoon in de organisatie die de macht heeft om aankoopbeslissingen te nemen. Daarom moet je content helder, uiterst nauwkeurig en gericht zijn. Dit maakt een contentstrategie op B2B-niveau veel complexer.

Afbeelding bij artikel over B2B-contentstrategie.

Een B2B-contentstrategie in 8 stappen

1. Bepaal je doelen

Het stellen van doelen is een belangrijk onderdeel van elke contentstrategie. Toch is het ook een van de moeilijkste stappen die een marketeer moet zetten. Het gaat om het kiezen van een doel dat ambitieus is, maar niet zo moeilijk dat het onmogelijk is.

Dus, hoe bereik je dat perfecte evenwicht en stel je doelen die haalbaar én nog steeds uitdagend zijn? Je stelt SMART-doelen op.

2. Ontwikkel je buyer persona’s

Voordat je begint met het maken van content, is het belangrijk dat je de mensen begrijpt voor wie de content wordt gemaakt. De beste manier om dit te doen is door buyer persona’s te creëren. Wanneer je deze maakt, is het van belang informatie op te nemen zoals: demografie, branche, functie, doelen, uitdagingen, beslissingsfactoren, waar ze terecht kunnen voor informatie en meer.

Er zijn veel redenen om buyer persona’s voor je bedrijf te creëren:

  • Ze helpen je marketing- en verkoopstrategieën te stimuleren.
  • Ze helpen je om klanten en prospects beter te begrijpen.
  • Ze maken het makkelijker om je berichten, content, productontwikkeling en diensten af ​​te stemmen op de specifieke behoeften, doelen, pijnpunten en gedragingen van je ideale klanten.
  • Ze helpen iedereen in je organisatie op één lijn te krijgen over wie je target.

3. Breng de buyer journey in kaart

Aangezien de meeste B2B-kopers meer dan de helft van hun onderzoek online doen voordat ze ooit contact opnemen met het salesteam van een bedrijf, is het cruciaal om te weten wat je potentiële klanten zoeken. Ook is het belangrijk om te weten welke vragen ze hebben. Dit is van belang voor je content.

Dit is waar het in kaart brengen van de journey van de klant een rol speelt. Hierdoor wordt een extra laag toegevoegd aan uw buyer persona, waardoor je je content kunt afstemmen op de vragen die een potentiële klant heeft tijdens elke afzonderlijke fase van de journey.

Terwijl een klant elke fase van de buyer journey doorloopt, veranderen de vragen en behoeften. Een goede contentstrategie beantwoordt vragen in elke fase van het traject die de klant doorgaat.

Je wil een geweldige B2B-contentstrategie. Door de buyer journey spreek je altijd met de juiste mensen en geef je hen duidelijke, nuttige antwoorden op elke vraag. Hierdoor neemt hun comfort en vertrouwen in het bedrijf toe. De kans op een samenwerking of sale neemt toe!

4. Bepaal de stem en toon van je bedrijf

Elk succesvol bedrijf heeft zijn eigen unieke stijl en persoonlijkheid. Het creëren van deze gedenkwaardige, aparte stijl begint allemaal met stem en toon.

Stem en toon vormen de ruggengraat van de persoonlijkheid van je bedrijf en mogen nooit een ongeluk zijn. Het ontwikkelen van een sterke stem en toon moet iets zijn waar je constant naar toe werkt, want consistentie is onvergetelijk. Ze helpen je een krachtig, onvergetelijk bedrijf te creëren waarmee je doelgroep zich zal verbinden.

De stem is je bedrijfspersoonlijkheid beschreven in bijvoeglijke naamwoorden. De kenmerken die je ideale klant gebruikt om je te beschrijven. Is jouw merk grappig? Echt? Warm? Edgy? De stem moet consistent zijn in alle uitingen.

De toon is hoe je bedrijf klinkt en hoe je bedrijfspersoonlijkheid zich manifesteert in een stukje content. In tegenstelling tot stem, is de toon dynamisch en kan deze veranderen op basis van de persoonlijkheid van de koper. Je bedrijf heeft één stem, maar meerdere tonen die de stem vormen in verschillende content scenario’s.

5. Voer een content audit uit

Een belangrijke stap bij het maken van je B2B-contentstrategie is het uitvoeren van een content audit. Hiermee bekijk je grondig de content die je al hebt gemaakt.

Het is vaak verleidelijk om deze stap over te slaan, maar deze is erg belangrijk. Je ontdekt wat niet werkt, zodat je hier in de toekomst van kunt leren. Je zoekt gaten in de soorten content die je maakt en de onderwerpen die je behandelt.

6. Brainstorm over nieuwe content-ideeën

Geweldige content-ideeën vormen de kern van elke B2B-contentstrategie. Soms is het vinden van de juiste ideeën echter een ontmoedigende taak, maar dat hoeft niet zo te zijn. Inspiratie voor nieuwe content is overal. Je hoeft alleen maar te weten waar je moet zoeken.

7. Identificeer de soorten content die je wil maken

Eén van de redenen waarom je het contentstrategieproces start via het creëren van buyer persona’s is, omdat ze je helpen bepalen welke content je publiek leuk vindt en wil. Steek tijd en moeite in het maken van dit soort content.

Maar, behoudt genoeg ruimte in je strategie om te experimenteren met verschillende soorten content. Het zal je verbazen als je een nieuwe aanpak vindt die uitzonderlijk goed voor je werkt.

8. Documenteer en voer je strategie uit

Als je succesvol wil zijn in contentmarketing is het van cruciaal belang dat je de tijd neemt om je strategie te documenteren.

Een deel van wat een gedocumenteerde strategie zo krachtig maakt, is dat iedereen in je team, van marketingmanagers tot verkoopleiders tot senior managers, kan zien waar je bedrijf aan werkt en hoe je met je publiek communiceert.

Ga lekker aan de slag en maak een document waarin je volledige contentstrategie wordt beschreven, inclusief: doelen, buyer persona’s, het traject van de koper, stem en toon, content-ideeën en de soorten content die je gaat maken. Deel dit met iedereen binnen het bedrijf, zodat alle neuzen dezelfde kant opstaan.

Hubspot

Een goed voorbeeld van een juist uitgevoerde B2B-contentstrategie is die van Hubspot. Hubspot is een marketingbedrijf dat marketingsoftware verkoopt aan andere bedrijven en voornamelijk bekend staat om hun inbound marketing.

Hubspot’s strategie is eigenlijk simpel. Ze creëren twee typen content gericht op verschillende fasen in de buyer journey.

Allereerst hebben ze een Hubspot blog op hun website. Deze pagina is ontworpen om kleine bedrijven te leren wat inbound marketing is. Hierbij trekken ze de aandacht van lezers.

De B2B-contentstrategie van Hubspot.

Ten tweede hebben ze Hubspot resources op hun website. Hier delen ze verschillende type content. Hieronder vallen de bibliotheek met eBooks, verschillende soorten templates en tools, case studies, webinars en gratis courses. Deze zijn ontworpen om bedrijven op weg te helpen in hun marketingstrategie.

hubspot templates

Hubspot templates

hubspot ebooks

Hubspot eBooks

hubspot tools

Hubspot tools

Hubspot heeft dus goed nagedacht over wat hun doelen zijn, hoe ze andere bedrijven bereiken en wat voor content ze willen maken voor hun doelgroep. Hubspot levert via hun content echt waarde aan andere bedrijven door tools beschikbaar te maken, zelfs als ze geen klant van hun worden.

Leadpages

Een ander voorbeeld van een goed uitgevoerde B2B-contentstrategie is Leadpages. Het bedrijf Leadpages maakt onder anderen landing page designs.

Leadpages is een grote concurrent van Hubspot, daarom lijkt het soort content dat ze produceren ook erg veel op elkaar. Hun contentstrategie bestaat ook uit twee componenten.

Ten eerste hebben ze een blog waarin ze focussen op leadgeneratie en digital marketing. Hier geven ze informatie aan kleine bedrijven, voornamelijk over deze onderwerpen.

leadpages blog

Ook hebben ze resources op hun website. Hier kun je webinars, podcasts en handboeken voor landing pagina’s en leadgeneratie vinden.

leadpages webinars

Leadpages webinars

leadpages podcasts

Leadpages podcasts

Leadpages heeft dus goed in beeld wat ze precies willen vertellen met hun content. Er is goed nagedacht over wat hun doelen zijn, hoe ze andere bedrijven bereiken en wat voor content ze willen maken voor hun doelgroep. Door het gratis aanbieden van tools aan bedrijven door middel van content, bieden ze veel waarde en winnen ze potentiële klanten.

Hopelijk geeft dit artikel jou genoeg kennis en inspiratie om succesvol aan de slag te gaan met je B2B-contentstrategie. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *