EDAY 2022 – Lightyear overweegt zelfrijdende zonne-auto

EDAY 2022 – Lightyear overweegt zelfrijdende zonne-auto


Verkoopdirecteur Peter van Rooy van Lightyear had voor de EDAY bezoekers gisteren toch nog een aardig primeurtje: op de vraag of het Helmondse bedrijf een zelfrijdende zonneauto overweegt kwam een bevestigend antwoord. “Een geparkeerde auto zou dan letterlijk met de zon kunnen meedraaien.”

Van Rooy sprak op podium drie in de Kromhouthal, dat vanwege de oplopende tribunes wel iets had van een collegezaal. Op podium 3 werd je bijgepraat over de nieuwste technische ontwikkelingen. De presentatie van Kian van den Ende over het quantum internet zat bomvol, vooral met bezoekers die desgevraagd lieten weten niet eens zoveel over het onderwerp te weten, maar daar toch zeer nieuwsgierig naar waren.

En zo sprak ook Van Rooy voor een volle zaal. Hij schetste aan de hand van beelden van het WK zonneracen in Australië een toekomst die zeer aantrekkelijk klinkt: de speciale zonne-auto’s die aan de wedstrijden deelnamen reden dag en nacht door, simpelweg omdat de experimentele auto meer zonne-energie absorbeert dan verbruikt. Dat lukt met het eerste model van de Lightyear, dat in november van de band rolt, nog niet, maar Van Rooy hoopt wel dat het ooit zover zal komen.

In heel de wereld rijden circa 15 miljoen elektrische auto’s rond, dat aantal staat in geen verhouding tot het aantal benzine-auto’s. “Als we het hele wagenpark elektrisch maken, hebben we een probleem, want er zal onvoldoende laadvermogen zijn. We moeten wel naar zonnekracht kijken.”

De Lightyear 0, een elektrische auto met zonnepanelen op het dak, heeft inmiddels al een uitzonderlijke luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175 (Cd), vertelde Van Rooy.

Die eerste auto kost 250.000 euro. “Onbetaalbaar voor de meesten van ons, maar je moet het zien als rijdende prototypes waarmee we ervaring willen opdoen,” zegt Van Rooy. Al over drie jaar moet de opvolger 40.000 euro gaan kosten.

Het worden spannende weken voor Lightyear. Voorintekenaars moeten beslissen of ze de Lightyear 0 echt willen aanschaffen.

Joep Breuer van de Delftse startup Kitepower heeft inmiddels meer dan een miljoen euro opgehaald voor een compact vliegersysteem dat groene energie kan opwekken voor 150 huishoudens. Met het geld wil het bedrijf de testlocaties financieren en het team uitbreiden.

Hij zat in een afstudeergroep van de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels. Die wilde met vliegers begin deze eeuw windenergie letterlijk nieuw leven wilde inblazen. “Een groot deel van onze mensen heeft iets met de wind: zeilers, kitesurfers, zweefvliegers.”

Oscar van Veen van Havenbedrijf Rotterdam was weer even terug in het hol van de leeuw. Hij was jaren geleden een van de oprichters van digitaal bureau Mangrove, maar houdt zich nu vooral bezig met digitale logistiek. Hij mag gave, impactvolle innovatie voor het havengebied bedenken.

Over een jaar of vijftien jaar rijden er autonome trucks door de haven en varen er autonome schepen tussen de terminals. “We hebben de hele shabam bij elkaar gebracht,” verzekerde Van Veen.

Een jaar of wat geleden suggereerde hij aan de directie ook de inzet van drones. “Toen kreeg ik te horen dat ik nu bij een serieus bedrijf werkte en drones toch meer jongensspeeltjes waren. Nu zijn we een luchtlaag boven de haven aan het vrijmaken om te kijken of we drones kunnen inzetten voor inspecties. Zo snel kan het gaan.”

Foto’s Peter Boer

 

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *