E-mailmarketingsoftware voor webshops: 8 vragen om het beste pakket te vinden

Als webshophouder krijg je te maken met zoveel meer dan alleen het verkopen van je producten. Denk aan de boekhouding, je webshop up-to-date houden en natuurlijk marketing. Adverteren op Facebook en Google is populair, maar wist je dat e-mailmarketing je troef is? E-mailmarketing heeft een ROI van 45:1 binnen e-commerce.* Dat betekent dat elke euro die je erin investeert, 45 euro oplevert. Er is geen ander marketingkanaal dat zoveel oplevert. Maar hoe pas je e-mailmarketing het best toe? Je hebt software nodig om het meeste eruit te halen. In deze blog help ik je aan de hand van 8 vragen de beste e-mailmarketingsoftware voor je webshop te kiezen.

GDPR en AVG.

1. Is de software AVG-proof?

Laten we bij het begin beginnen: e-mailmarketing betekent mailen naar grotere groepen (potentiële) klanten. Jij beschikt over persoonsgegevens van deze mensen en die moeten natuurlijk goed beveiligd worden. Kies daarom software die voldoet aan de AVG-richtlijnen. AVG staat voor Algemene verordening gegevensbescherming. Het Engelstalige equivalent is de GDPR (General Data Protection Regulation).

En dan heb je nog het Privacy Shield: In het Privacy Shield staan de afspraken die tussen Europa en de Verenigde Staten zijn gemaakt over de bescherming van privacy van Europese burgers wanneer Amerikaanse bedrijven persoonsgegevens van Europeanen verwerkt. In juli 2020 heeft het Europese Hof het Privacy Shield ongeldig verklaard. Dat maakt het lastig om als Europese ondernemer aan de geldende privacy wetgeving te voldoen. Veel webshophouders, andere mkb-ondernemers en ook grotere bedrijven die gebruikmaken van Amerikaanse software (zoals Mailchimp en Hubspot) voldoen niet meer aan de privacy-eisen die in de Europese GDPR worden gesteld.

Let daarom bij het kiezen van e-mailmarketingsoftware op of de leverancier wel voldoet aan de regels in Europa. Check of de data-opslag in Amerika of in Nederland of Europa plaatsvindt en of de leverancier bijvoorbeeld ISO 27001 gecertificeerd of ISAE 3402 geaccrediteerd is. Bedrijven met dit certificaat voldoen aan alle eisen rondom informatiebeveiliging.

Segmenteren van doelgroepen.

2. Kun je contactlijsten aanmaken en segmenteren?

Als je zeker bent van de veiligheid van het e-mailmarketingpakket, kun je contacten aanmaken. De contacten kun je bewaren in een ander systeem, een CRM (dat staat voor contact relationship management), en importeren. Maar er zijn ook softwarepakketten die het CRM en e-mailmarketingsoftware met elkaar combineren (MailBlue bijvoorbeeld).

Het maakt in principe niet zoveel uit hoe je je contacten bewaart. Je kunt systemen namelijk gemakkelijk aan elkaar koppelen met de koppelingen van Combidesk. Het is wel essentieel dat je de contacten kunt filteren en segmenteren.

Stel, je verkoopt kinderboeken en je organiseert een online voorleesuurtje. Het boek dat je gaat voorlezen is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Ouders met jongere kinderen hoef je dus niet uit te nodigen. In dat geval wil je je contacten kunnen filteren op de tags ‘kind 7-9’ en ‘kind 10-12’, zodat je klanten met de tag ‘kind 0-3’ of ‘kind 4-6’ niet onnodig lastig valt.

Of je verkoopt handgemaakte omslagdoeken en staat op een lokale markt in de provincie Zuid-Holland, dan hoef je je klanten uit Drenthe niet te informeren. In dat geval wil je je contacten kunnen segmenteren op locatie.

Check bij het kiezen van e-mailmarketingsoftware dus of je verzendlijsten kunt maken en of je deze kunt filteren op basis van tags en kunt segmenteren. Met filters en segmenten ben je ervan verzekerd dat je altijd het juiste bericht naar de juiste mensen stuurt.

Nog een laatste check: hoeveel contacten kun je in het e-mailmarketingpakket bewaren? Bij het ene pakket zit er een limiet op, of ga je meer betalen naarmate je contactendatabase groter wordt. Houd hier op voorhand rekening mee, zodat het pakket ook op termijn betaalbaar blijft.

Piramide blokken.

3. Is er een drag-and-dropsysteem? En zijn er templates?

Met de contactgegevens veilig bewaard en misschien al wel gesegmenteerd, is het tijd om de e-mail te maken. Kun jij programmeren? Dan is een HTML-editor voldoende. Als je het jezelf gemakkelijk wil maken, kies je voor een e-mailmarketingpakket waarin je e-mails kunt maken via een drag-and-dropsysteem. Dat houdt in dat er kant-en-klare ‘building blocks’ voor je klaarstaan. Je hoeft dus niet meer te ontwerpen of te programmeren. Wel zo gemakkelijk!

Handige building blocks zijn een header, een voor tekst, een afbeelding, een button, een combinatie van deze dingen en de footer (hierin staat vaak de verplichte uitschrijflink). In de meeste e-mailmarketingpakketten zit een drag-and-dropsysteem verwerkt en worden er voldoende standaard building blocks aangeboden om mooie en pakkende e-mails samen te stellen. Er zijn ook veel e-mailmarketingpakketten waarin al een aantal templates klaarstaan die jou van een mooie en overzichtelijke e-mail verzekeren!

4. Staan er ready-to-send campagnes klaar?

Er is een verschil tussen eenmalige e-mails die je verstuurt, zoals die van het voorleesuurtje of de lokale markt en nieuwsbrieven, en e-mails die elkaar logisch opvolgen en samen een zogenaamde campagne vormen.

Voorbeelden van een e-mailmarketingcampagne zijn de welkomstcampagne en de verlaten-winkelwagencampagne. Deze campagnes bestaan uit meerdere e-mails. De eerste e-mail wordt verstuurd nadat er een bepaald event is gebeurd: iemand meldt zich aan. Of iemand stopt producten in de online winkelwagen, maar verlaat de webpagina zonder af te rekenen. Op basis van deze events kun jij een e-mailmarketingcampagne starten om deze (potentiële) klant wegwijs te maken (de welkomstcampagne) of hem te helpen de aankoop te doen (de verlaten-winkelwagencampagne).

Er zijn e-mailmarketingpakketten die een aantal standaard campagnes aanbieden en al hebben ingericht. Helemaal ready-to-send dus. Zo kun jij gemakkelijk meer omzet genereren. Een goed item om te checken dus, als je op zoek bent naar de juiste e-mailmarketingsoftware.

Wil je het nou nog professioneler aanpakken? Dan kun je ook zoeken naar software waarin ‘behavioral targeting’ en ‘site-tracking’ mogelijk is. Daarmee kun je heel gerichte en de meest persoonlijke e-mails automatisch versturen. Ook dynamische content is in sommige systemen een mogelijkheid: op basis van zijn persoonsgegevens ziet de ontvanger blogartikel a of b in de nieuwsbrief.

Vrouw bezig met smartphone, achter haar laptop.

5. Is er een data-dashboard?

Als je je e-mails verstuurd hebt, wil je weten wat de ROI is (het doel is die 45 natuurlijk!). Hiervoor heb je data nodig. Data die je gemakkelijk kunt analyseren. Of eigenlijk, data die automatisch geanalyseerd wordt, zodat jij alleen maar het data-dashboard hoeft te bekijken om te zien hoe een e-mail gepresteerd heeft en hoe je het de volgende keer beter kunt doen.

Standaard e-mailmarketingcijfers zijn de open rate, click rate, bounce rate en unsubscribe rate. Oftewel: het percentage ontvangers dat de e-mail opent, het percentage dat op een link in de e-mail klikt, het percentage e-mails dat niet aankomt en het percentage ontvangers dat zich afmeldt voor jouw e-mails. Met deze informatie kun jij volgende e-mails verbeteren.

Ook interessant is de mogelijkheid om A/B-tests te doen. Het idee is dat de e-mails maar op 1 punt van elkaar verschillen, bijvoorbeeld een andere onderwerpregel. Hierbij stuur je een deel van de ontvangers e-mail A ‘E-mailmarketingsoftware kiezen voor webshophouders’ en een deel e-mail B ‘De 8 criteria van e-mailmarketingsoftware voor webshophouders’. Op basis van de open rate kun jij meteen zien welke onderwerpregel meer aansprak en dat format in het vervolg toepassen.

Check bij het kiezen van je e-mailmarketingsoftware dus wat de mogelijkheden zijn om te experimenteren, welke data er wordt geanalyseerd en hoe deze met jou wordt gedeeld – in een begrijpelijk dashboard of in een minder handzaam Excel-document. Er zijn aanbieders die dit heel professioneel ‘audience management tools’ noemen. Als je dat ziet staan, zit je goed!

6. Wat is de prijs?

Jij bent misschien gewend om gratis te mailen, voor Gmail en dergelijke betaal je namelijk niet, maar e-mailmarketingsoftware is vaak wel betaald. Er zijn verschillende prijspakketten.

Bij de een betaal je per contact (Spotler: meer mailen is meer betalen), bij de ander betaal je per module. Wil je alleen nieuwsbrieven versturen of ook automatische e-mailmarketingcampagnes instellen? Dat kan een groot effect hebben op de prijs. Er zijn ook aanbieders bij wie je gratis kunt beginnen, Laposta bijvoorbeeld (gratis tot 2.000 contacten en tot 12.000 nieuwsbrieven per maand).

Check bij het kiezen van een e-mailmarketingpakket dus goed de prijsvoorwaarden en de mogelijkheden, denk aan: onbeperkt verzenden, e-mailmarketing of nieuwsbrieven sturen, marketingautomatisering, aantal gebruikers (jij alleen, of een heel team?), de mogelijkheden van CRM met sales-automatisering, contact en lead scoring en een Facebook audiences-koppeling of andere integraties.

Pins met draadjes verbonden

7. Kun je de e-mailmarketingsoftware koppelen aan andere software?

Vrij standaard in een e-mailmarketingpakket is de integratie met een CRM voor het automatisch importeren of synchroniseren van contactgegevens. Handige integraties voor webshophouders zijn die met Facebook Ads en natuurlijk je webshop zelf, zodat je klanten automatisch gegenereerde e-mails kunt sturen met persoonlijke aanbiedingen (altijd goed voor extra omzet).

Via Piesync, Zapier of Combidesk koppel je zonder moeite ieder e-mailmarketingsysteem aan je webshop van onder andere CCV Shop, Lightspeed, WooCommerce of Shopify. De voordelen zijn niet alleen meer omzet, maar ook tijdsbesparing en verlaging van het risico op fouten. Want: nooit meer handmatig werk. Check bij het kiezen van een e-mailmarketingpakket dus of je het wel kunt koppelen aan je webshop en andere systemen.

8. In welke taal en mate krijg je support en ondersteuning?

Als laatste een criteriapunt dat voor de een het verschil kan maken, maar voor de ander wat minder belangrijk is: taal, support en ondersteuning. Buitenlandse aanbieders bieden niet altijd Nederlandstalige software of support. Nederlandse aanbieders zijn vaak wat kleiner en direct te bereiken per telefoon of mail in plaats van via een (geautomatiseerd) ticketingsysteem.

De meeste aanbieders hebben wel een FAQ-pagina of ‘Knowledge base’ waarop de meestgestelde vragen beantwoord worden. Andere aanbieders onderscheiden zich door producttrainingen aan te bieden (in het Engels en/of andere talen) en zorgen voor een zorgeloze start door het account volledig op te zetten en in te stellen (inclusief data-import).

Bedenk vooraf goed hoeveel support je verwacht nodig te hebben en hoe je die het liefst ontvangt. Let wel, dit kan van invloed zijn op de prijs die je maandelijks betaalt.

Voor welk pakket ga jij?

Dat zijn ze, de 8 vragen waarmee jij als webshophouder een e-mailmarketingpakket kunt kiezen dat perfect bij jouw webwinkel en jou past. Heb je al gekozen? Dan hoor ik graag met welke pakketten je werkt, en waarom. Laat je reactie achter in de comments, zo kunnen we (beginnende) webshophouders samen verder helpen.

*Bron inleiding: What is the Average Email Marketing ROI?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *