Dit zijn voor mij de drie grote marketingtrends voor 2023

Voor marketeers is de wereld constant in beweging. In het oerwoud van veranderingen zijn dit de drie grote overkoepelende trends voor dit jaar: resultaat wordt dé KPI, de relatie met creatieve partners, duurzaamheid.
In een wereld waarin grote ontwikkelingen gelijktijdig om voorrang strijden blijven bedrijven niet buiten schot. Dat vraagt om inventiviteit en nieuwe oplossingen. Het goede nieuws voor marketeers: de contouren van die oplossingen zijn al zichtbaar.
1. ‘Resultaat’ met afstand de belangrijkste KPI
Marketeers maken zich boven alles zorgen over de hogere prijzen. Logisch, gezien het sneeuwbaleffect dat daarmee gepaard gaat. Waar prijzen onder druk staan, staan budgetten onder druk en staan klantrelaties daarmee ook onder druk. Het resultaat? Nog meer druk om efficiënt en effectief raak te schieten als marketeer. Gelukkig kan dat.
Eén element daarin is optimaliseren op aandacht. De transitie van viewability naar attention als dé graadmeter voor resultaten zal dit jaar alleen maar versnellen. Waarom? Aandachtt voorspelt de effectiviteit van campagnes drie keer beter dan viewability. De belangrijkste factoren hierbij zijn creativiteit, kwaliteit van de media, relevantie en algehele advertentie-ervaring. Meten en optimaliseren op aandacht is dan ook de sleutel tot maximale prestaties en engagement, en daarmee onmisbaar in de strategie van marketeers.
Een tweede aspect zijn de onbegrensde omnichannel-mogelijkheden. Omnichannel en retailmedianetwerken gaan een ongekende vlucht nemen in 2023. Kijk alleen al naar de op handen zijnde integraties van advertentieplatformen met grote spelers als Netflix, Disney+ en Uber: de nieuwe heilige graal voor marketeers die hun funnels van A tot Z willen benutten.
2. Aanhaken of afhaken voor creatieve partners
Adverteerders zullen – en mogen – meer eisen van hun creatieve partners. Nieuwe kanalen, nieuwe spelers én een duidelijk signaal van marketeers over hun tevredenheid wat innovatie en creativiteit bij hun partners betreft maken één ding duidelijk: het vraagt om een nieuw soort advertentiepartners. Wie achterblijft, blijft achter.
Ook hier zorgt de focus op aandacht voor meer transparantie en aanzienlijk minder verspilling. Tegelijkertijd zullen meer merken zich willen aansluiten bij end-to-end-platformen met directe publisher-integraties voor maximale supply-path-optimalisatie (SPO). Die groei ervaren we zelf ook, waar we de kracht van kwaliteitsmedia, data en creativiteit bundelen.
3. Duurzaamheid
De focus op ‘aandacht’ en supply-path-optimalisatie zorgt voor een aanzienlijke vermindering van advertentieverspilling. Met een direct positief effect op de milieu-impact van digitale campagnes. Meer en meer bedrijven definiëren ESG-doelen (Environment, Social, Governance) en kijken daarbij ook naar hun partners. Platformen die bewust bewegen richting een netto-nul energie-aanpak, zónder daarbij in te leveren op bedrijfsresultaten, zijn de technologiepartners van de toekomst.
Over de auteur: Angela Tropper is Head of Sales bij Teads Netherlands.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.