Digital PR; in 5 fases een ijzersterk linkprofiel

Digital PR; in 5 fases een ijzersterk linkprofiel

Rondom het verkrijgen van kwalitatieve backlinks hangen net zo veel mysteries als rond de piramides in Egypte. Vandaag onthullen wij de geheimen van de backlinkpiramide en hoe een Digital PR strategie ervoor zorgt dat concurrenten jaloers het nakijken krijgen.

Wat is Public Relations?

Iedereen heeft meestal wel een idee wat public relations, of PR, betekent. Marketeers gebruiken het doelend op ‘free publicity’. Terwijl online marketeers een PR-strategie gebruiken om hun bedrijf, merk of organisatie te positioneren in de markt.

Welk beeld je ook hebt bij Public Relations, dat deze tak van marketing populair is, blijkt wel uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Waren er op 1 januari 2020 ongeveer 4.000 bedrijven als ‘PR- en communicatiebureaus’ ingeschreven, steeg dat aantal in twee jaar tijd tot 9.526 stuks.

Public Relations door de jaren heen

Public Relations is een verzamelterm geworden voor dat wat aan relaties tussen bedrijf, klant en andere stakeholders ontstaat. Door de stroom aan informatie van een bedrijf, merk of organisatie te beïnvloeden, ben je in staat om de publieke perceptie over een onderwerp te beïnvloeden. Deze vorm van beïnvloeding wordt dan ook gretig gebruikt in de politiek.

Het voeren van een Public Relations strategie is zo oud als de weg naar Rome. Kijk maar naar hoe politieke partijen het publieke debat beïnvloeden, zodat de voor hun belangrijkste thema’s in het nieuws behandeld worden.

Wat een PR-bureau doet

Een PR-bureau richt zich op het genereren van free publicity voor haar opdrachtgevers. Door het opbouwen van relevante relaties met journalisten, influencers en andere invloedrijke personen tracht een PR-bureau ernaar de publieke perceptie te beïnvloeden.

Wie vroeger als PR-medewerker werkzaam was, had op kantoor een werkplek dicht bij het faxapparaat met op het bureau een rolodex, voor de jongeren, dit is een handig roterend kaartensysteem waarin alle contactgegevens van belangrijke ‘influencers’ (lees: journalisten) genoteerd stonden. Dat gaat vandaag de dag wel even anders.

Digital PR; vergroot jouw merkbekendheid én linkprofiel

Digital PR, kort voor digital public relations, is een online marketingstrategie die ingezet wordt om de online aanwezigheid en merkbekendheid van een bedrijf te vergroten. Maar er is meer!

Met een succesvolle digital pr-plaatsing verhoog je de waarde van het linkprofiel van jouw website. Je kunt het zien als volgt: ‘Je kunt zelf hard roepen dat jij de beste bent, maar als iemand anders het voor jou zegt is het veel waardevoller’. Zo werkt het ook voor zoekmachines en hun algoritmes.

Aan de hand van de kwantiteit en kwaliteit van jouw externe backlinks bepalen de algoritmes jouw Domain Rating. De Domain Rating (DR) is een kengetal dat in de SEO-wereld gebruikt wordt om de ‘sterkte’ van een domein/website te duiden. Google doet hier geheimzinnig over, maar via de SEO-tool Ahrefs kun je eenvoudig afzien wat de DR van een domein is.

De waarde van de backlinkpiramide uitgelegd

Voor bedrijven en organisaties is het enorm waardevol om dit soort nieuwswaarde te realiseren. Hoe groter de merkbekendheid is bij jouw doelgroep, hoe groter de kans dat ze eerder bij jou terecht komen. Naast mediawaarde en een grotere merkbekendheid heeft Digital PR ook invloed op de SEO-score van jouw website. Dat leggen we uit aan de hand van de backlinkpiramide hieronder.

Digital PR als bovenste bouwsteen van de backlinkpiramide

Een verwijzing naar jouw website vanaf een externe pagina, de zogenaamde backlink, kan op verschillende manieren tot stand komen. Van linkruil tot betaalde plaatsingen, alles is wel eens bedacht en uitgevoerd. Niet iedere backlink is even waardevol. De waarde van een backlink is schematisch in te delen in een piramide.

Backlinkpiramide

De meest eenvoudige en snel te realiseren backlinks zijn verwijzingen vanaf startpagina’s, gidsen en directories. Ondanks dat dit de meeste eenvoudige soort backlinks zijn, wil je deze niet vergeten bij het opbouwen van een linkprofiel. Om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen heb je dit type backlink nodig.

De tweede laag in de backlinkpiramide komt uit SEO-blogs, reacties op forums en blog comments. Dit type backlinks kost meer tijd om te realiseren omdat hier meer tijd voor uitgetrokken moet worden om bijvoorbeeld; SEO-blogs te schrijven, het juiste forum te vinden dat past bij het onderwerp. Tip van de smid: een forum backlink is meer waard zodra deze relevant is voor de vraag die gesteld wordt ook daadwerkelijk beantwoord.

De derde en middelste laag qua waardevolle backlinks wordt gevormd door plaatsingen op relevante niche-websites en sponsorships. Wie dit soort backlinks wil realiseren heeft een duidelijk beeld nodig van zijn doelgroep; welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep en op welke pagina’s komen zij terecht.

De vierde en het één-na-hoogst haalbare in de backlinkpiramide zijn backlinks uit free publicity en plaatsingen. De backlinks zijn afkomstig van toonaangevende websites binnen jouw branche. Stel: jouw bedrijf komt met een innoverend dienst of product binnen de branche. Dat zijn zaken die niet onvermeld mogen blijven, anders weet jouw doelgroep natuurlijk nooit van het bestaan af.

Je kunt ook betaalde PR-plaatsingen realiseren. In het voorbij scrollen op vrijwel alle nieuwswebsite vind je vandaag de dag betaalde ‘gesponsorde’ berichten.  De kosten hiervoor variëren sterk.

Het hoogst haalbare, de crème de la crème van backlinks zijn Digital PR plaatsingen op hoog autoritaire en betrouwbare pagina’s. Het realiseren van dit soort verwijzingen is het meest tijdsintensief maar vertegenwoordigt wel de hoogste waarde. Het aantal bezoekers van dit type website is hoog en de kans dat er doorgeklikt wordt richting jouw website is aanwezig. Zo betaalt jouw tijdsinvestering zich uiteindelijk terug.

In 5 stappen naar een digital PR-plaatsing

Wat voor jou nieuws is, kan voor je buurman totaal irrelevant zijn. Je houdt bij het ontwikkelen van een digital pr-strategie dus rekening met de doelgroep die je wilt bereiken.

Omdat het inzetten op digital PR een slimme manier is om kwalitatieve backlinks te vergaren, zetten wij dit middel dan ook graag in voor klanten die ons hun online marketing toevertrouwen. Dit doen we niet lukraak, maar aan de hand van een vast stappenplan:

  1. Brainstormen naar onderwerpen

Onze SEO en Content specialisten gaan aan tafel met de klant om te brainstormen naar relevante en originele invalshoeken om nieuwswaardige content te bedenken.  We nemen de klant onder de loep en bekijken unieke factoren van product of dienst.

Daarbij kijken we ook naar macro-ontwikkelingen in de branche waarin de klant actief is. Door proactief op actualiteit in te spelen verhoog je de waarde van de uiteindelijke plaatsing. Onder het kopje ‘Een Digital PR voorbeeld uit de praktijk’ vind je een voorbeeld van zo’n actualiteit.

  1. Data verkrijgen

Om het gekozen onderwerp kracht bij te zetten en nieuwswaarde te geven, gaan we op zoek naar data. Hierbij is de data van een klant het meest waardevol om te verwerken in Digital PR. Deze first-party-data kunnen in de vorm van bedrijfscijfers, klantinterviews, enquêtes en trendcijfers.

  1. Het maken van content

De copywriters en contentspecialisten bundelen alle gegevens, waarna ze hun magische vingers over het toetsenbord laten glijden. Wat hieruit voortkomt is een artikel met nieuwswaarde en backlink verwijzing. Dankzij de visuele ondersteuning is het artikel niet alleen leesbaar, maar ook in een oogopslag inzichtelijk.

  1. Het artikel onder de aandacht krijgen

Het artikel heeft alles in zich om door journalisten, nieuwswebsites of andere relevante pagina’s gepubliceerd te worden. Het enige dat nog rest is het ze toesturen. Door gebruik te maken van onze database die vol zit met journalisten en platform is er voor iedere gekozen invalshoek of branche een publicatiemogelijkheid te bedenken.

  1. Het resultaat meten

Na de druk op de verzendknop start de leukste fase van de gezamenlijke inspanning namelijk het meten van het resultaat. Onze SEO-specialisten houden bij welke backlinks gerealiseerd worden en kijken of er andere media nog aan te spreken valt, die ook geïnteresseerd zou kunnen zijn om aan te haken.

Zelf aan de slag met Digital PR en persberichten?

Wil je zelf bepalen welke content jij in gaat zetten als Digital PR onthoudt dan het volgende stroomschema:

stroomschema-persbericht

Een Digital PR voorbeeld uit de praktijk

Lekker makkelijk, vertellen hoe het online werkt als online marketingbureau. Laat eens zien wat je waard bent. Komt tie dan!

De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft invloed op het online zoekgedrag van Nederlandse Googlegebruikers. Dat bleek uit een analyse van Google Trends en Google Ads gegevens door ons team van SEO-specialisten.

Deze inzichten uit eigen onderzoek bundelden we in een persbericht met daarbij een visueel aantrekkelijke infographic. Teksten in een persbericht zijn vaak statisch en weinig creatief. Daarbij komt ook dat het leesniveau van Nederlanders niet even hoog is als van de lezers van deze blog.

Om ook mensen die moete hebben met taal aan te kunnen spreken, is het slim om je onderzoeksresultaten ook in een infographic te stoppen. Infographics zijn in hoge mate deelbaar. Je kunt je voorstellen dat het makkelijker is om een plaatje door te sturen, dan een lange lap tekst met onderzoeksresultaten

Investeren in Digital PR; wat levert het op

De tijd en moeite die je investeert in digital PR moet onder aan de streep wel opleveren. Dat geldt niet alleen bij de investering in digital PR maar in online marketing als geheel. Omdat mediawaarde een lastig te meten onderdeel is, geven wij onder deze opsomming nog een aantal tips die helpen bij het meten van resultaat van digital PR.

Wij hanteren bij het meten van resultaat van digital PR drie onderdelen:

  1. Organisch verkeer domeinpagina

Wat interessant is, is het organische verkeer van de domeinpagina waarop jouw pr-artikel gepubliceerd is. Omdat je via Google Analytics kunt zien, mits je deze op de juiste manier ingesteld hebt, vanaf welk domein inkomend verkeer afkomstig is. Kun je met beide getallen een uitspraak doen over de conversie op jouw artikel.

  1. Domain Rating

Door op hoogwaardige en kwalitatieve websites genoemd te worden met bijbehorende backlink, verhoog je de autoriteit van de eigen website. Het gevolg hiervan is dat je langzamerhand zult merken dat je hoger in de ranking komt te staan.

  1. Kosten inkoop

De kosten inkoop is niets meer dan een optelsom van de kosten die je had betaald als het geen Digital PR-plaatsing was. In feite is de som van alle plaatsingen en de kosten bij een betaalde plaatsing, het bedrag dat je verdiend hebt.

Het resultaat van digital PR bijhouden

Het resultaat van digital PR bijhouden doe je heel eenvoudig door een sheet in Excel te openen en de volgende kolommen aan te houden.

  1. Website

Plaats hier de link van het gepubliceerde artikel. Tip: Google Alerts geeft een melding wanneer er een internetplaatsing verschijnt met de titel van jouw artikel. Dit stel je heel eenvoudig in via Google Alerts.

Meldingen-google-alerts

  1. Domain rating

Ga naar de backlink checker van Ahrefs om de domain rating te checken en vul deze in.

site-explorer

  1. Link (dofollow/nofollow)

In deze kolom houd je bij of de URL-link een dofollow of nofollow structuur heeft. Een dofollow link geeft namelijk waarde door jouw website terwijl een nofollow aangeeft dat de pagina wel doorlinkt, maar geen waarde toekent aan de link.

  1. Link target

Hier noteer naar welke pagina er gelinkt wordt. Dus van het artikel naar jouw pagina.

  1. Kosten inkoop

Het laatste maar leukste onderdeel van Digital PR is het bijhouden van de kosten die bespaard zijn dankzij de inzet van digital PR. In deze kolom onderzoek je wat het had gekost om hetzelfde artikel te plaatsen tegen betaling.

Zo ontstaat er een document waar alle Digital PR plaatsingen onder elkaar te vinden zijn en in één oogopslag te zien valt wat het opgeleverd heeft.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *