De Metagids #37 – De Metaverse in Miami

De Metagids #37 – De Metaverse in Miami

Vervolgens vertelde Hackl dat grote merken hun fantasie moeten gebruiken wanneer ze zichzelf willen positioneren in de metaverse. “Your brand’s DNA must be reimagined for the metaverse. It’s not an IRL copy,” vertelde ze. “It must be widely flexible, artful and expansive. This is your chance to evolve and reimagine your career, too, as a brand marketer, as different titles and roles in marketing emerge within the metaverse.”

“Just because you sell deodorant in the physical world does not mean you need to sell deodorant in the virtual world. You can think outside of the box and create something completely new.” Durf als bedrijf buiten de lijntjes te kleren. Maar wat je als deodorant-bedrijf dan wel moet doen, werd uiteraard niet duidelijk gemaakt. Tot slot voegde Hackl er nog aan toe dat het niet langer gaat om “brand-first”, maar om “game-driven”. Als je je als marketeer nog nooit hebt verdiept in de wereld van Roblox of Fortnite, dan heb je volgens Hackl een groot probleem: “If you haven’t played Roblox, you’re not going to get it.”

Op kritische vragen vanuit de zaal over hoe het bijvoorbeeld met privacy in de Metaverse zit, werd simpelweg geantwoord dat ze zich bekommerde over het bouwen van de Metaverse. Ongetwijfeld gaan we met het bouwen van de Metaverse tegen allerlei problemen aanlopen, maar het was niet aan hen om deze op te lossen, het is slechts de volgende iteratie in de evolutie van het internet, over de problemen die er tijdens het ontwikkelen, daar moeten anderen zich maar over buigen. Wie dat dan wel moeten zijn, ook daar werd geen antwoord op gegeven. Gelukkig leert het recente Big Tech / sociale media debat ons, dat we ons over de toekomst van de Metaverse totaal geen zorgen hoeven te maken.

The Web3 shift: How Advertisers Can Survive and Win

Patrick Rice, de senior global director van Brave, had een beter verhaal. “Advertising underwrites the internet.” Hij maakte inzichtelijk hoe de onderliggende architectuur van het internet aan het veranderen is, waarbij een consument betaald gaat worden voor delen van zijn data. De consument bepaalt zelf welke adverteerder hem of haar mag benaderen en wordt ook nog eens betaald voor het bekijken van een advertentie.

The Gr3at Disruption

Marc Mathieu, SVP and Co-founder of Salesforce Web3 Studio, ging dieper in op het verhaal van Patrick Rice. In zijn ogen gaan we naar een wereld toe waarin nog “nul data” is, omdat consumenten dankzij Web3 de controle hebben over hun eigen data. Hij vroeg zich af of marketeers wel voorbereid zijn op zo’n wereld. Zijn marketeers wel in staat om hun verbeelding te gebruiken teneinde hun merk te heruitvinden voor de metaverse. Boute uitspraken, maar hij zette op deze manier wel aan tot nadenken. Zijn statement “the wallet is the new cookie” vond ik tot slot een mooie metafoor om de volgende stap van het web begrijpelijk te maken.

Conclusie

Het was een schitterend opgetuigd evenement. Een perfect georganiseerde Amerikaanse show. Wat mij echter verbaasde was de klakkeloze acceptatie van de aanstaande metaverse. Kritische geluiden waren er van de sprekers niet te horen. Het is het nieuwe speeltje van Silicon Valley, waaraan durfkapitaal investeerders miljarden willen verdienen. En dat dit werkt laat de Godmother of the the Metaverse wekelijks zien. In de spiegel van Twitter toont ze met grote regelmaat welke designers kleren ze aan heeft. Versace, Chanel, en Louboutin. Het is voor een normale sterveling niet weggelegd, maar voor een inwoner van de metaverse wel.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.