Creëer een sterke (online) merkidentiteit voor jouw bedrijf

Creëer een sterke (online) merkidentiteit voor jouw bedrijf

Welke indruk laat jij achter bij je publiek? En welke herkenbare merkattributen onderscheiden jou van de concurrentie? We hebben het hier over de persoonlijkheid, ofwel identiteit van je merk. En die is héél belangrijk. In dit artikel vertellen we je meer over de voordelen van een sterke merkidentiteit en hoe je voor je eigen bedrijf een succesvolle creëert!

 

Wat houdt het hebben van een merkidentiteit precies in?

Om nog even duidelijkheid te scheppen over het begrip ‘merkidentiteit’: merkidentiteit gaat meer over gevoel dan een plaatje. Dit gevoel wordt gecreëerd aan de hand van visuele aspecten, ofwel merkattributen. Denk bijvoorbeeld aan een logo, een bepaalde kleur of lettertype. Dergelijke attributen kunnen zo in verband worden gebracht met een bepaald merk dat de klant deze attributen toe zal zeggen aan dit merk. Denk bijvoorbeeld eens aan de blauwe kleur pakketjes met een oranje stip en een grappige tekst erop. Coolblue! Of een grote gele M langs snelwegen: McDonald’s natuurlijk. We noemen maar even wat, maar het idee is duidelijk.

 

Waarom is merkidentiteit belangrijk?

Een sterke merkidentiteit kan meer goed doen dan fout. Het zorgt er namelijk voor dat jouw publiek vaak aan jou denkt en meer over je te weten komt. Dit komt door de associaties die jouw bedrijf heeft opgebouwd door de tijd heen met bepaalde beelden, woorden of kleuren. De gedachten kunnen bijdragen aan het beeld dat men heeft van het merk. Ook kunnen de merkattributen op den duur bijdragen aan de vertrouwensband van het publiek met het merk.

 

Een merkidentiteit creëren is niet makkelijk

Het klinkt allemaal mooi en simpel, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het bouwen van een merkidentiteit kost vaak jaren aan hard werken en continue optimalisatie. Dit moet echter niet een te hoge drempel worden om hier aan te beginnen. Het is namelijk een essentieel onderdeel voor het succes van je bedrijf.

 

Waar je op moet letten bij het opbouwen van merkidentiteit

Flexibiliteit

Merkidentiteit moet flexibel genoeg zijn om mee te kunnen veranderen met de markt. En dat niet natuurlijk door bepaalde kernwaarden los te laten, maar juist op zoek te gaan wat wel veranderd kan worden. Dit hoeven geen grote veranderingen te zijn die gepaard gaan met grote investeringen. Nee, dit is juist niet de bedoeling; het merk moet nog steeds wel herkend worden. Waarom is flexibiliteit belangrijk? Zo voorkom je dat niet meer relevant bent voor de consument. De consumenten verwachten namelijk van jou dat je in hetzelfde tempo met de markt meegroeit op een manier waarbij de verwachtingen en behoeftes van het publiek steeds maar weer worden vervuld. Het beste is om hiervoor terug te vallen op community’s. Community’s bestaan er in vele soorten en maten. Denk aan een community van medewerkers of bijvoorbeeld van fans. Elke community is uniek in de verschillende behoeften en verwachtingen die ze hebben. Dus aan wie kun je dit beter vragen dan een community; het is een uitkomst in het waarnemen van veranderingen in gedrag, verwachtingen en behoeftes!

 

Vertrouw niet 100% op cijfermatige data

Een beslissing kan nog zo voor de hand liggen op basis van de cijfermatige data die je hebt, maar vergeet niet dat deze data niet altijd 100% de waarheid hoeven te zeggen. Want hoewel ze ons ontzettend veel kunnen leren en een bepaalde richting kunnen geven, maakt het niet duidelijk hoe de consument zich voelt over deze beslissing. Er moet dus ook rekening gehouden worden met de emotie van de consument. Vraag je dus altijd af hoe je klant zou reageren op een bepaalde beslissing. Dit kun je onder andere doen door te enquêteren, bèta testen voor de release van het definitieve product of door te interviewen.

Focus

Het houden van focus is belangrijk bij het bouwen van je merkidentiteit. Wees dus bewust van de kernwaarden binnen je bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat zijn de primaire waardes die centraal staan? Waar staat je bedrijf voor? Wat past er wel en wat past er niet bij? Door deze kernwaarden goed vast te houden ben je in staat de verwachtingen van de klant te evenaren en zelfs te overtreffen om zo de loyaliteit van klanten maximaal te vergroten. Zie het gewoon als een rode draad waarop je kan uitbouwen met verschillende uitingen!

 

Nu jij!

Heb jij reeds een sterke merkidentiteit opgebouwd? Of ben je nog hard aan het nadenken? Weet dat Baas & Baas voor je klaar staat mocht je vragen hebben over jouw merkidentiteit. Met de vele specialisten die wij in huis hebben, kunnen we zeker tijd voor je vrij maken!

 

Meer te weten komen…?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus… schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

Source link

Één gedachte over “Creëer een sterke (online) merkidentiteit voor jouw bedrijf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *