Chatbot gebruiken? De kansen & uitdagingen op een rij [infographic]

Bij het afsluiten van een abonnement, het kopen van een vliegticket of het stellen van een vraag over dat product. In deze tijd van de 24-uurseconomie kijken organisaties vaker naar de mogelijkheden om op ieder moment klanten of websitebezoekers te woord te staan. Daarbij willen ze klanten helpen met een snelle reactie van een medewerker die 24 uur beschikbaar staat: een chatbot.

Wat is een chatbot?

Wellicht is het je opgevallen dat er steeds vaker op websites of in apps een chatfunctie aanwezig is, maar is het niet bij je bekend dat dit een chatbot is. Vaak verschijnt zo’n chatfunctie in de vorm van een pop-up of is er een button die je kunt aanklikken om een vraag te stellen. Binnen een aantal seconden verschijnt een antwoord. Niet van een ‘echte’ medewerker, maar van een geautomatiseerde medewerker, de chatbot. Via de chatbot krijg je geprogrammeerde antwoorden, waardoor het lijkt alsof je met een medewerker praat.

Door technologie zijn chatbots steeds slimmer en menselijker. Natuurlijk blijft het technologie en zal bij specifieke vragen toch contact opgenomen moeten worden met de klantenservice of een bepaalde afdeling. Maar voor het eerste contact zijn chatbots voor organisaties een interessante mogelijkheid om klanten, bezoekers en geïnteresseerden beter en sneller te helpen. Ook kunnen hierdoor meerdere bezoekers of klanten tegelijk geholpen worden.

Mogelijkheden van chatbots

Naast het uitbreiden van de klantenservice biedt een chatbot ondernemers en marketeers meer kansen. Dat laat de onderstaande infographic van Shane Barker zien. Zo kunnen chatbots inzicht geven in data die je kunt analyseren. Met die gegevens heb je inzage in bijvoorbeeld de wensen en behoeften van je doelgroep of welke veelgestelde vragen er bij hen zijn.

Wil je meer weten over de kansen, voordelen en uitdagingen van chatbots voor jouw onderneming? Scrol dan naar beneden om de infographic te bekijken. Klik op de afbeelding voor een groter exemplaar.

Infographic over kansen en uitdagingen van chatbots

Volg de hele serie Infographic Day. Ben je een liefhebber van infographics? Volg dan ook het Pinterestaccount van Frankwatching. Hier verzamelen we de beste infographics, screencasts en visuals over online en social.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *