Case: Panini stapt over op headless CMS voor efficiëntere contentproductie

Case: Panini stapt over op headless CMS voor efficiëntere contentproductie

Panini, van de ruil- en verzamelkaartjes, werkt op een internationaal speelveld. Het bedrijf heeft meerdere internationale websites die tegelijkertijd content nodig hebben. Een headless CMS hielp met het stroomlijnen van de contentproductie.

Panini, bekend van de voetbalplaatjes, had eigenlijk weinig redenen om te wisselen van CMS. Tot een van hun full-stack developers toch mogelijkheden zag om het werk aan de website eenvoudiger te maken.

De websites van Panini waren opgebouwd in een PHP-infrastructuur. In deze setup maakte het bedrijf gebruik van een infrastructuur waarin elk PHP-project verdeeld was over drie containers. Na de overstap naar een headless CMS werken de sites met één container. Het gevolg: minder data en minder verkeer. Deze optimalisatie betekende voor Panini een betere prestatie van de sites.

Waarom overstappen?

De medewerkers van Panini waren eigenlijk hartstikke tevreden over de gang van zaken. Toch besloot het bedrijf te veranderen van CMS. Waarom? Het traditionele PHP-CMS waar Panini in werkte, voldeed aan de meeste eisen, maar bleek wel moeilijk op te schalen naar complexere projecten. Dat vertraagde de workflow van developers en editors.

Omdat Panini continu aan verschillende projecten in verschillende landen werkt, was een CMS nodig dat op meerdere vlakken flexibel was. Niet alleen moesten developers kunnen schakelen, ook editors en marketeers hadden die vrijheid nodig. Complexe projecten konden in het oude CMS wel uitgevoerd worden, het duurde alleen erg lang. Zo moesten ontwikkelaars bijvoorbeeld het framework op maat bouwen voordat content editors ermee aan de slag konden en hun content weer konden bijwerken. Dat kostte tijd, middelen en op de lange termijn, te veel moeite.

Dankzij een headless CMS hoeven developers niet constant nieuwe frameworks te bouwen voor content editors. Het maken van een centraal framework scheelde veel tijd. Panini brengt bijvoorbeeld elk jaar een nieuwe set ruil- en verzamelkaarten op de markt. Dat betekent ook dat de sites en bijbehorende onderdelen elk jaar geüpdatet moeten worden. En dus ook een jaarlijks aangepaste workflow, wat tijd kost. Het huidige headless CMS geeft het team van Panini de mogelijkheid om complete blokken van vorige edities te dupliceren, waardoor editors meteen door kunnen. Er moet hooguit wat gerestyled worden of nieuwe features worden toegevoegd.

Tijdswinst

Panini gebruikt het headless CMS op dit moment alleen voor de website, niet voor mobiele apps. Het bedrijf ziet zijn centrale site, Panini Group, als het belangrijkste contentplatform voor het bedrijf. Deze site ondersteunt alle andere sites die het bedrijf heeft, in twintig verschillende talen.

Via het nieuwe CMS worden nieuwe bezoekers op de site automatisch doorgestuurd naar de landingspagina in hun eigen taal. Deze geolocatie-tool bestond niet in het oude CMS. Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor de content editors levert dit tijdswinst op. Alle content wordt nu op één plaats gehost, waardoor editors eenvoudig de content kunnen aanpassen naar de juiste locatie of taal. Dat kunnen editors simpelweg doen via de visuele editor. Deze laat gebruikers ook zonder ervaring met code simpele aanpassingen doorvoeren in de content.

Ook in het weekend

De automatiseringsfunctie van Storyblok werd ingezet zodat het marketingteam van Panini ook in het weekend content kan publiceren. Het webdevelopmentteam gaf ze hiermee een manier om updates automatisch te implementeren en te publiceren. Content editors moesten ook veel wijzigingen aanbrengen op verschillende sites, bijvoorbeeld één aanpassing in twintig versies van de website. Het developmentteam integreerde daarom de automatiseringsfunctie, zodat verschillende versies naast elkaar kunnen bestaan voor content editors, en de content te automatiseren voor hun contentpublicatieschema.

Overzichtelijke workflow, zonder bureaucratie

De grootste winst voor Panini zit hem in de tijd die projecten nu vergen voordat ze op de markt verschijnen. Het opnieuw coderen van de websites voor nieuwe projecten kostte het developmentteam vroeger een paar dagen. In die tijd konden content editors nog niet aan de slag. Omdat de code nu gedupliceerd kan worden, zijn die dagen teruggebracht naar uren. Daardoor blijft de workflow voor het Panini-team overzichtelijk en zijn vertragingen verleden tijd.

Over de auteur: Christel Forey is Contentmarketer bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *