Branding op social media: social branding

Branding op social media: social branding

Tegenwoordig is een leven zonder sociale media niet voor te stellen. Geen Instagram waar je je mooiste foto’s op plaatst, geen Snapchat om dagelijkse updates naar je vrienden te sturen en geen LinkedIn voor het vinden van zakelijke connecties en vacatures. Ja, sociale media heeft aardig wat wortels geplant in de hedendaagse samenleving. Het is dan ook niet gek dat duizenden bedrijven dergelijke kanalen inzetten om op die manier hun doelgroep te bereiken. Aan jou als bedrijf de taak deze wortels te voeden om zodoende te werken aan jouw social branding. In dit artikel geven wij vijf aandachtspunten om je online marketing strategie aan te scherpen. 

 

Voordat we beginnen… Social Branding!

Wat houdt social branding precies in? De term is eigenlijk een combinatie van twee andere belangrijke begrippen: branding en social media. Het geeft aan dat een bedrijf sociale media inzet om op die manier ‘dichterbij’ haar doelgroep te kunnen staan. Het hebben van een account wekt namelijk de illusie dat het merk een individu is, die net als andere gebruikers, anderen een kijkje geeft in zijn of haar leven. 

Wat dat voor gevolgen heeft? Uiteindelijk zorgt social branding ervoor dat een bedrijf ‘menselijker’ wordt; toegankelijker, er herkenbaarder uitziet, voelt en klinkt. De doelgroep kan zich meer met het merk identificeren. Als resultaat versterkt dit de vertrouwensband tussen merk en potentiële klant. Tevens is het goed voor de eigen naamsbekendheid en daarmee de verkopen. Hieronder sommen we de voordelen nog eens voor je op:

  • Het stimuleren van een gevoel van vertrouwen, geloofwaardigheid en kenmerkendheid.
  • En daarmee het creëren van kwalitatief goede, authentieke en winstgevende klantrelaties.
  • Het vergroten van de exposure en eigen naamsbekendheid.
  • Meer verkeer richting de verkoop.

 

Vijf aandachtspunten voor een goede social branding

In de laatste jaren hebben steeds meer bedrijven sociale media ingezet om een onderscheidende sociale identiteit te creëren die bijdraagt aan hun eigen reputatie. Elk van hen heeft dit kunnen realiseren door de focus te leggen op vijf belangrijke aspecten.

1. Uitstraling:

Alles wat te maken heeft met je huisstijl. Denk aan een profielfoto, omslagfoto, logo, kleuren e.d. Het is belangrijk dat je je content in dezelfde trant vormgeeft zoals beschreven in je huisstijl.

 

2. Betrokkenheid:

Betrokken zijn bij je klanten. Hoe? Het is eigenlijk vrij simpel en staat in lijn met community management. Denk bijvoorbeeld aan het volgen van nieuwe (potentiële) klanten, het reageren op reacties en berichten van je volgers en liken van hun content. Op die manier zorg je als bedrijf voor een menselijke touch.

 

3. Afstemmen van content:

Het is van belang de content af te stemmen op de verschillende kanalen die je gebruikt. Waarom? Elk kanaal heeft namelijk weer een andere doelgroep en dat betekent vaak ook verschillen in behoeftes! Zo is LinkedIn zakelijker ingestoken dan bijvoorbeeld een Instagram. Daarentegen lijken Instagram en Facebook redelijk op elkaar, dus daar zou je in principe hetzelfde op kunnen plaatsen. Natuurlijk afgezien van het feit dat Instagram meer beeld is en Facebook meer tekst. Verdiep je dus in de doelgroep per kanaal en stem je content hierop af. 

4. Wees consistent:

Blijf periodiek actief op je socials. Alleen dan ben je in staat een vertrouwensband op te bouwen met je volgers. Natuurlijk hoef je je hierbij niet enkel te beroepen op je geheugen. Er zijn verscheidene tools die je in kan zetten om het plaatsen van berichten te automatiseren. Wij gebruiken zelf Hootsuite, maar ook Buffer en Later zijn goede opties.

 

5. Wees authentiek:

Bedrijven die authentiek zijn, stralen meer vertrouwen en stabiliteit uit. En dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de doelgroep jouw merk beter onthoudt. Wie authentiek wil zijn, met zich beroepen op storytelling; het vertellen van je eigen verhaal op een leuke, interessante en pakkende manier.

 

Indien je je richt op bovenstaande punten, kun je mogelijk je klantenkring verdubbelen. Wil jij erachter komen hoe je jouw online marketing strategie het best kunt insteken om een social brand te kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Dank kunnen we samen even sparren! 

Dus… Ga jij er mee aan de slag?

 

Meer te weten komen…?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus… schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.