BMW brengt Freude Forever – Marketingfacts

BMW brengt Freude Forever – Marketingfacts

Een nieuwsbrief die je eigenlijk aan dat rijtje zou mogen toevoegen is die van Werben und Verkaufen. Sowieso een prettig compromisloze naam van een vlugschrift over werven en verkopen. Kom je er zelf niet lekker uit, kun je die site op vertalen zetten, maar eigenlijk is het goed te doen ‘auf Deutsch’ en zo nu en dan schuift er een interview of bericht voorbij waarvan we het toch de moeite waard vinden om het mee te nemen. En met een idee: Allereerst lijkt de Duitse economie – en maatschappij – nogal op de Nederlandse, het is met afstand de belangrijkste economische partner in internationaal verband en af en toe komt er een merk voorbij dat je niet zo snel in de Nederlandse vakmedia ziet opduiken.

Zo gaf Jens Thiemer, de merkbaas van BMW deze week een interview over zijn sponsored magazine: ‘Print zorgt voor een opvallende aanwezigheid’. En voor de goede orde: het betreft een nieuw blaadje. BMW’s versgedrukte tijdschrift heet ‘Freude Forever’ en wordt gelanceerd op 21 september – vier jaar nadat het ‘BMW Magazin’ stopzette en de BMW.com-site ervoor optuigde. Die bracht dan toch weer niet helemaal wat BMW wil. Niet dat de site wordt opgedoekt – er komt een multimediaal platform voor terug – maar dat dus inclusief een nieuwe printtitel. En waar het oude blaadje volgens Thiemer toch vooral de neiging had van binnen naar buiten te denken, met ijzerenregelmaat verscheen en ‘autocentrische’ inhoud gaat Freude het over een andere boeg gooien: uitzonderlijk kwaliteitsniveau, onregelmatig en ‘we komen er alleen uit als we maatschappelijk relevante zaken behandelen en daar ook iets over te zeggen hebben’, zegt Thiemer. ‘Bedrijven bevinden zich momenteel in een zeer volatiele omgeving, zowel economisch als politiek, met veel sociale raakpunten’. Met Freude Forever wil BMW te midden van al die reuring een ‘attitude’ overdragen en een soort vast punt aanbieden dat mensen oriëntatie en inspiratie kan bieden.

Lees vooral zelf terug. Grappig: Bij de aankondiging werd een oplage gecommuniceerd van 150.000 en een schapprijs van een tientje. Dus wil zo’n W&V-journalist weten waar dat op slaat. Zo’n ouderwetse indianentruc om de lezer het idee te geven dat er iets van ‘waarde’ op de mat is gevallen in plaats van een uitgeschreven folder? Ja beetje wel, het is niet alleen voor de Top-Kunden in elkaar gesleuteld. Thiemer: ‘Er zijn drie distributiekanalen. Enerzijds maken we Freude Forever toegankelijk voor bepaalde doelgroepen door strategische samenwerking aan te gaan, bijvoorbeeld met luchthavenlounges en hotels. We leveren ook aan kiosken met hoge kwaliteitsnormen. En we sturen we het ad hoc naar specifieke klantgroepen. Dat zijn niet alleen topklanten die onze duurste  producten kopen, maar ook veel mensen die nieuwsgierig zijn naar BMW en onze instelling.’

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *