Allround Marketingmanager. Hoe word je dat?

Allround Marketingmanager. Hoe word je dat?

Veel professionals die werken in marketing zijn werkzaam in een specifieke specialisatie van het vakgebied of in een aantal van die specialisaties. Je kent ze: de contentmarketeers, SEO-specialisten, merkstrategen, mediaplanners, propositiemarketeers of data insights managers. Vaak hebben dergelijke superspecialisten een gedegen theoretische achtergrond in marketing. Marketing-superspecialisten ontwikkelen zich vaak al snel tot ‘hyperspecialisten’; professionals met twee plusjes achter hun naam op een belangrijk deelterrein van het vak.

Ze zijn vaak inhoudelijk sterk en ambitieus. Wie jaren in marktonderzoek heeft gewerkt weet – bijvoorbeeld – véél van consumentenvoorkeuren, concurrentieanalyse en kanaalstrategie. Wie veel vlieguren heeft gemaakt bij een online-marketingbureau zal veel hebben geleerd over media-inkoop, het testen van creatief werk of het aanleveren en lezen van campagneresultaten. Wie over genoeg talent en doorzettingsvermogen beschikt, ontwikkelt zich tot een breder ontwikkelde marketingspecialist. Maar is het breed genoeg?

Ziedaar het profiel van een ideale CMO. Over een schaap met vijf poten gesproken.

Binnen marketing wordt wel gesproken van het T-shapemodel, waarbij de staander van de T staat voor dat ene grote specialisme en de ligger voor álle overige onderdelen van marketing: zaken als marktonderzoek, marketingcommunicatie, mediastrategie, campagnemanagement, positioneren, segmenteren, merkmanagement, distributie. En daarbij word je geacht dat binnen een gedigitaliseerde omgeving te kunnen aansturen, waarbij je veelal ook nog leidinggeeft aan mensen. Je moet een marketingstrategie kunnen ontwikkelen en onderbouwen en erover kunnen rapporteren en dat alles samenwerking en samenspraak met ándere afdelingen of bedrijfsonderdelen. Ziedaar het profiel van een ideale CMO. Over een schaap met vijf poten gesproken.

Nu is lang niet iedereen erop uit een ‘chief’ te worden, maar ook in marketingbanen waarin je ‘alles’ moet kunnen wat een marketeer kan, wordt vaak om zo’n allround T-shape-marketingprofiel gevraagd.

Stel dat je ervoor gaat en je wilt ontwikkelen tot een waardevolle allrounder (met ergens ook nog een superspecialiteit, of twee). Je loopt wat jaren mee, hebt een beeld van je sterke en minder sterke punten, weet waar je energie van krijgt. Tijd voor verbreding van je kennis en vaardigheden. Waar te beginnen? Eigenlijk zijn daarvoor drie vervolgstappen nodig, die lijken op de aanpak van een marketingplan: een betrouwbare diagnose, een strategie en een plan van aanpak.

Diagnose

Om vast te stellen waar je staat met je marketingkennis en vaardigheden, kun je natuurlijk zelf een overzicht maken met plusjes en minnetjes. Da’s misschien de snelste en makkelijkste manier. Vraag is wel of je zélf de uitgelezen persoon bent om je sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Als je het goed wilt doen, neem je een assessment af bij een betrouwbare onafhankelijke instelling (beroepsvereniging, opleider) of recruiter. Als een soort tussenoplossing kun je ook een aantal professionals vragen om je te helpen bij een betrouwbare zelfdiagnose. Wees wel kritisch. Denk aan een mix van mensen die je goed kent, die het vakgebied goed overzien of goed doorzien hoe het zich ontwikkelt. Bedenk ook dat harde en softe skills, persoonlijke vaardigheden en ‘bewijsbare’ kennis allemaal deel uitmaken van een profiel. Onderschat deze fase niet, maar blijf er ook niet te lang in hangen.

Je kunt het glashelder in je hoofd hebben, maar het helpt ook om het door te spreken of uit te schrijven

Strategie

Uit de diagnose volgt een strategie: Je weet waar je staat, je weet waar je winst kunt behalen, je hebt een beeld van de kennis en vaardigheden die je nog kunt ontwikkelen. Vraag is natuurlijk wat het je moet brengen, waar je wil komen, wat je wil bereiken of welk pad je wil inslaan. En hoe je dat gaat aanpakken. Heb je meer ervaring nodig? Meer opleiding? Hoe vér wil je gaan, hoeveel tijd heb je daarvoor of wil je daarvoor uittrekken? Dat alles kun je glashelder in je hoofd hebben, maar het helpt om het door te spreken en uit te schrijven. Je kunt ook met een conceptversie werken en die tegen wat mensen aanhouden. Het mooie van deze fase is dat je van een ‘idee’ en validatie van dat idee (diagnose) richting een concreet aanvalsplan rolt om een allround of meer ‘complete’ professional te worden.

Tactics

In deze fase werk je een plan uit met concrete actiepunten. Het is niet langer de vraag wát het doel is, maar hoe je daar komt. Dit is ook het moment waarop je rustig de verschillende mogelijkheden tegen elkaar af kunt wegen en een keuze kunt maken, bijvoorbeeld over vervolgopleidingen of leertrajecten. Zodra je de diagnose en strategie hebt bepaald is het een kwestie van kiezen hoe je het best en het meest efficiënt van A naar B komt. Hoe vul je de gaten op? Er zijn verrassend veel partijen die je in deze fase kunnen helpen als je zelf weet wát je wilt bereiken: vakgenoten, opleiders, brancheorganisaties, vakdocenten, HR-professionals, collega’s: allemaal bieden ze bruikbare informatie.

Er bestaan ook partijen die je in alle drie de fases kunnen helpen. Niet veel, maar ze zijn er. Mail of bel ons gerust.

Wij zijn SchaalX. Mail of bel ons gerust.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *