AI-writers: vloek of zegen? Hoe presteren ze bij het produceren van content?

AI-writers: vloek of zegen? Hoe presteren ze bij het produceren van content?

We deden een vergelijkend onderzoek tussen verschillende tools en hielden een enquête om de ervaringen van anderen met AI-schrijvers te horen. Die delen we met je in dit artikel. 

Hoe werkt een AI-writer?

AI-writers zijn gebaseerd op artificial intelligence (AI), of in goed Nederlands: kunstmatige intelligentie. Al langere tijd passen bedrijven en schrijvers – vaak zonder dat ze het weten – AI toe bij het creëren van content. In eerste instantie vooral als hulpmiddel om te redigeren, te vertalen of spraak om te zetten naar tekst. Maar inmiddels kun je met AI ook echt teksten schrijven.

De laatste tijd gaat het hard: ineens is er een enorm aanbod van AI-writers. Deze tools creëren op basis van input, zoals trefwoorden en gewenste tone of voice, zelf een artikel of andere soort content. De groei van deze AI-writers is met name te danken aan de opkomst van GPT-3.

Wat is GPT-3?

GPT-3 is een AI-model dat menselijke taal nabootst. De toepassing genereert zinnen op basis van een gigantische hoeveelheid informatie waarmee het algoritme is getraind. GPT-3 staat voor Generative Pre-trained Transformer 3. Om natuurlijke taal te leren, heeft GPT-3 het hele internet gelezen. Inclusief Wikipedia en alle Google Books. Bij elkaar zo’n 45 terabytes, oftewel 3.375.000.000 pagina’s. Er is niemand zo belezen als GPT-3. Met al die kennis kan GPT-3 op basis van een paar voorbeelden een tekst genereren over bijna elk onderwerp.

Het algoritme van GPT-3 is gespecialiseerd in het verwerken van lange stukken tekst, waarbij het de meest opvallende informatie herkent en begrijpt hoe woorden in natuurlijke taal worden gebruikt. Om te testen of het werkt, gaven onderzoekers respondenten een aantal persberichten van 200 woorden, geschreven door een mens of een robot. Uit hun onderzoek bleek maar 12% van de mensen te herkennen dat een tekst geschreven was door een robot. Kortom, er zit potentie in GPT-3.

Dat maakte ons nieuwsgierig en als copywritingbureau willen we dat natuurlijk met eigen ogen zien. Daarom onderzochten we een aantal AI-writers en hielden een enquête in ons netwerk.

Welke functies heeft een AI-writer?

Laten we eerst eens kijken naar de functies van een AI-writer. Wat mag je verwachten van een AI-writer? Elke AI-writer creëert content op basis van onderzoek in de artikelen die deze writer in zijn database heeft opgeslagen. Dat is de kerntaak van een AI-writer. Onderling verschillen de writers nogal in de verschillende soorten content die ze kunnen schrijven en de extra functies. Deze zijn vaak geïntegreerd als plug-ins, al dan niet van derde partijen.

Een aantal extra functies die we voorbij zagen komen in ons onderzoek, zijn bijvoorbeeld:

  • ideeën genereren voor content
  • opbouwsuggesties voor een blog op basis van het PAS- of AIDA-model
  • socialemediaberichten maken bij een artikel
  • titels verzinnen
  • zinnen herschrijven en content eenvoudiger of beter leesbaar maken
  • grammatica controleren
  • SEO-ondersteuning

De meeste AI-writers kunnen verschillende soorten content schrijven. Behalve blogs, kun je ze ook productbeschrijvingen, waardeproposities, USP’s, pain-&-gain-claims (wat is het probleem van je doelgroep en hoe los jij dit op?), slogans, product-pitches, titels, inhoud en advertenties voor sociale media, Google of je website laten maken.

Voordelen en nadelen van een AI-writer

Een AI-writer heeft input nodig. Zoals Headlime het verwoordt op zijn website: “Our AI may be clever, but it’s not smart”. Oftewel, de software gebruikt de zoekwoorden die je ingeeft om zijn database af te struinen. De juiste zoekwoorden zijn dus belangrijk. Een AI-writer is geen woordenboek en kent dus ook niet alle synoniemen. Maar hoe meer data AI-writers vergaren, hoe slimmer ze hierin zullen worden. Hoe dan ook geeft specifieke input natuurlijk altijd beter resultaat.

Samengevat hebben AI-writers de volgende voordelen en nadelen. In ons vergelijkend onderzoek gaan we hier dieper op in.

Voordelen Nadelen
Inspiratie, doorbreken writer’s block. Controle op bronnen en fake news ontbreekt, hoewel sommige AI-writers hier een add-on (fact checker) voor hebben ontwikkeld.
Snelheid. Teksten in het Nederlands zijn doorgaans minder goed dan Engelse teksten, omdat er minder data beschikbaar zijn in het Nederlands.
Onderbouwing van je tekst met data. Als de AI-writer internationale bronnen gebruikt, dan kunnen regels, wetgeving of gewoontes afwijken van Nederlandse situatie.
Schaalgrootte, meer content creëren. Empathie en humor ontbreekt: inleven in de lezer kan AI niet. Teksten zijn vrij feitelijk.
Inspiratie voor je contentplanning: wat wil je doelgroep horen? Kwaliteit: de structuur en opzet van tekst zijn vaak niet logisch en door het bronnenonderzoek komen zinnen met dezelfde betekenis vaak meerdere keren voor in een artikel.
AI-writers hebben geen eigen mening of vernieuwende inzichten over een onderwerp.
AI-writers zijn niet consistent. Zo worden u en jij vaak door elkaar gebruikt in de output.

Of een AI-writer tijdwinst oplevert hangt vooral af van de kwaliteit die je nastreeft. Wil je veel en vaak content creëren? Dan is een AI-writer een goede tool. Of ben je een schrijver die regelmatig last heeft van een writer’s block? Dan helpt een AI-writer je misschien wel sneller op gang.

Overzicht AI-writers

De markt van AI-writers is in ontwikkeling. Al tijdens dit onderzoek consolideerden verschillende AI-writers. In onderstaande tabel noemen we de belangrijkste, inclusief een overzicht van prijzen en hoe uitgebreid ze zijn. Een aantal van deze AI-writers hebben we nader onderzocht en een score toegekend. Deze score is in verhouding tot een tekst geschreven door een echte copywriter. Meer details over de onderzochte AI-writers lees je onder de tabel.

Tool Overall score NL Overall score ENG Toepassingen Prijs per maand
AI-writer English only 3 beperkt Van $29 voor zo’n 40 artikelen tot $375 voor max 1.000 artikelen.
Anyword English only 7 uitgebreid Gratis of op basis van gewenste aantal woorden. Maximum $266 voor onbeperkt.
Bertha uitgebreid Vanaf $30 tot $99 (onbeperkt). Of pay-as-you-go van $18 (10.000 woorden) tot $110 (100.000 woorden)
Closerscopy uitgebreid Van $49,99 (300 AI runs) tot $99,99 (ongelimiteerd)
Copy.ai 3 6 uitgebreid Vanaf $49 voor 40.000 woorden. Gratis versie beschikbaar (2k woorden)
Copysmith 5 standaard $19 (tot 40.000, $59 (tot 260.000 woorden), unlimited op aanvraag.
Contentbot standaard Prepaid, $29 (40.000), $59 (100.000) of $99 (300.000 woorden).
Headlime  3 4 standaard 1.500 credits $59. Ongelimiteerd $399.
Hypotenuse beperkt $29 of $59 aantal woorden onduidelijk. Onbeperkt op aanvraag.
Longshot 7 uitgebreid Van $0 (ca. 330 woorden) tot $89,90 (unlimited)
Jasper
(en voorheen Jarvis)
uitgebreid Vanaf $29 (20.000 woorden) tot onbeperkt (prijs op aanvraag).
Outranking uitgebreid Vanaf $129 (250.000 woorden) tot $999 (onbeperkt)
Peppertype 3 5 uitgebreid Vanaf $35 (1 gebruiker, 50.000 woorden). Geen gratis versie.
Rytr 4 4 uitgebreid Gratis (tot 5.000 karakters), $9 (tot 50.000), $29 ongelimiteerd
Surfer-SEO standaard Gratis, $49 (10), $99 (30), $199 (70 artikelen)
Texta uitgebreid $10 (25.000), $29 (50.000), $49 (100.000 woorden). 60% korting voor jaarabonnementen.
Unbounce SmartvCopy (incl. voorheen Snazzy) standaard Gratis (40 credits), $9 (200 credits) of $49 (onbeperkt)
Writecream 3 4 uitgebreid Gratis tot 40.000 tekens. Tijdelijk $29 voor onbeperkt.
Writesonic uitgebreid Van $0 (2500) tot $666 (2 miljoen woorden)
Wordhero onbekend Geen gratis versie en geen gratis proefperiode. Vanaf $29,00 voor onbeperkt gebruik.
Vergelijkend onderzoek tussen AI-writers

Een aantal AI-writers hebben we zelf getest. Hiervoor hebben we één briefing gebruikt om content te creëren, in zowel het Engels als het Nederlands. Voor deze vergelijking hebben we ons gefocust op de tools die het vaakst werden genoemd door de respondenten uit onze enquête en die we konden testen met een gratis proefabonnement. Hierdoor zijn de uitkomsten uiteraard beperkter dan wanneer je een betaald abonnement afsluit.

We vroegen de AI-writers om:

  1. een blogoutline;
  2. een blog;
  3. socialemediaberichten.

Het onderwerp voor deze content was: “de voordelen en nadelen van het publiceren van je eigen zakelijke blog”. De output wilden we vergelijken met de blog die onze eigen menselijke copywriter had geschreven over dit onderwerp. De scores op de kwaliteit zijn dan ook in vergelijking met een menselijke copywriter. Die geven we een 10. De teksten die de AI-writers opleverden, staan in verhouding tot die 10.

Bevindingen

Al direct werd duidelijk dat de briefing voor de AI-writer veel specifieker moest zijn dan die voor onze eigen copywriter. Qua output gaf de AI-writer vooral veel feitelijke informatie. Prima als achtergrondinformatie en om je over een writer’s block heen te helpen. Het is duidelijk dat je van een AI-writer niet mag verwachten dat deze zich inleeft in je doelgroep of creatieve teksten oplevert. De resultaten konden niet op tegen het schrijfwerk van een menselijke copywriter.

Ook bleek dat AI-writers vaak op basis van dezelfde bronteksten werken, omdat we af en toe dezelfde zinnen voorbij zien komen. Toch zijn er – behalve de uiteindelijke teksten – ook grote verschillen, en dan met name in de opzet, gebruiksvriendelijkheid en integratie met andere apps. Sommige AI-writers hebben tools voor SEO, fact-checking, het verbeteren van de leesbaarheid, hulp bij het opzetten van een artikel, bijvoorbeeld met behulp van een PAS- of AIDA-model of door topvragen en -feiten over het onderwerp te kiezen.

Over de auteur: Eric van Hall is eigenaar van CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Source link

Één gedachte over “AI-writers: vloek of zegen? Hoe presteren ze bij het produceren van content?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *