Adverteren op TikTok? Doen! – PauwR

Adverteren op TikTok? Doen! – PauwR

Adverteren op TikTok? Doen! TikTok is razend populair en vanaf nu kan jij op dit platform ook jouw doelgroep bereiken. TikTok is afgelopen jaren exponentieel gegroeid; onder jongeren heeft dit platform in dagelijks gebruik social media gigant Facebook zelfs al ingehaald. Reden genoeg om te onderzoeken welke advertising opties TikTok biedt en hoe merken dit platform kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken. Benieuwd naar alle TikTok advertising tips en tricks? Check ze hieronder!

In het kort: Wat is TikTok?

TikTok is een sociaal medium waar gebruikers content kunnen maken, maar TikTok is daadwerkelijk vernieuwend en een uniek platform. Wat het onderscheid van een Instagram of Snapchat, is dat TikTok draait op de creativiteit en (video) content output van haar gebruikers. Hierbij gaat het juist niet om het maken van het perfecte plaatje, maar om het etaleren van je kennis, talent en creativiteit en het interacteren met je volgers. Gebruikers kunnen korte video’s van 15 seconden tot 10 minuten maken, waarbij de inhoud enorm verschilt: van jongeren helpen met hun literatuur vraagstukken tot het posten van comedy sketches en schoonmaak tips. Een groot voordeel voor gebruikers is dat je op TikTok ook met minder volgers viral kunt gaan. Je hebt dus geen grote achterban nodig om een groot bereik te realiseren.  

Wat je wél nodig hebt, is kennis van het platform, de communicatiestijl en de huidige trends – welke per week kunnen verschillen. Waar je op andere social media platformen grote successen kunt behalen met gelikte brand-movies, draait het op TikTok om het opbouwen van een band met je doelgroep. Hoe je dit doet? Door te luisteren naar hun input en het relatable maken van je merk aan de hand van content wat inspeelt op de interesses van je doelgroep en populaire TikTok trends. Dit stelt je als merk uiteindelijk het beste in staat om je doelgroep goed te bereiken. TikTok’s tip voor adverteerders is dan ook: don’t make ads, make TikToks.

Nederlandse TikTok gebruikers

Om te bepalen of het interessant is voor je merk om op TikTok te adverteren, is het belangrijk om te weten of je jouw doelgroep kunt bereiken via dit platform. In augustus 2022 had TikTok 5,4 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 61% vrouw is.

Over het algemeen zijn TikTok gebruikers een betrokken audience die graag op zoek zijn naar nieuwe, unieke trends en merken. Onderzoek laat zien dat 56% van de gebruikers aangeeft dat advertenties hun nieuwe merken of producten laten ontdekken, waar naast 48% van de gebruikers aangeeft interesse te hebben om een aankoop te doen op of via TikTok (TikTok, 2022). In contact komen met je doelgroep via TikTok kan dan ook serieuze impact hebben op de omzet van je merk!

Adverteren op TikTok

Nu denk je vast: maar wat kan ik dan allemaal op TikTok? We zetten de belangrijkste advertentiemogelijkheden hieronder voor je op een rij. In augustus 2022 biedt TikTok de volgende targeting mogelijkheden:

  • Land – in Nederland nog niet beschikbaar per regio of stad
  • Leeftijdscategorie – vanaf 13 jaar
  • Geslacht
  • Taal
  • Interesses en gedrag
  • Apparaat, besturingssysteem en netwerk
  • Aangepaste doelgroepen (retargeting)
  • Lookalike doelgroepen

Best practices

Op de hoogte zijn van de verschillende advertising mogelijkheden op TikTok is één ding, maar deze ook een succesvolle invulling geven is weer iets anders. Er zijn ontzettend veel manieren om je advertenties vorm te geven, maar het is aan te raden om zo veel mogelijk van de onderstaande elementen in je advertentie content te verwerken:

  • Gebruik het juiste formaat & voeg geluid toe aan je video
    Het liefst een muziekje wat de aandacht trekt: 100% van de video’s worden immers afgespeeld mét geluid aan. Gebruik daarnaast een verticaal formaat (1080×1920) voor maximale impact.
  • Pak direct de aandacht
    Zorg ervoor dat de boodschap van je video gelijk duidelijk is in de eerste 3 seconden.
  • Zet TikTok creators in
    Wanneer mogelijk, zet bekende TikTokers in om een hoog uitkijk percentage te behalen: 53% van de video advertenties met de hoogste uitkijk percentages bevatten beelden van of samenwerkingen met populaire creators.
  • Participeer in trends
    Speel in op de nieuwste trends, maak gebruik van populaire sounds of geef vorm aan je video door gebruik te maken van trendy visuele effecten en overgangen. Gebruik de TikTok Creative Center voor inspiratie.
  • Zoek de balans tussen authenticiteit en entertainment
    Content waar je doelgroep zich in kan herkennen is key! 47% van de videoadvertenties met de hoogste uitkijk percentages worden gecategoriseerd worden als “oprecht” en tegelijkertijd “entertaining”.
  • Hou het persoonlijk en direct
    Zorg dat je niet alleen je boodschap wilt zenden: video advertenties die gebruikers op een toegankelijke en conversationele manier benaderen hebben gemiddeld gezien hogere uitkijk percentages.

Ook enthousiast over adverteren op TikTok of wil je graag meer informatie? Neem vrijblijvend contact op met TikTok specialist Estin of bel 013-582 1592.

No votes yet.