Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads | Blog

Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads | Blog

Veel bedrijven adverteren op hun eigen merknaam in Google, maar waarom doen ze dit eigenlijk? Het kost geld om hierop te adverteren (Costs per Click) en je wordt vaak organisch ook al goed gevonden op je eigen merknaam. Toch zijn er voordelen te behalen om te adverteren op je eigen merknaam. In dit blog lees je de voordelen die te behalen zijn.

Advertenties zijn beter te sturen dan een organisch resultaat

Ten eerste zijn advertenties veel beter te sturen dan een organisch resultaat. Met ‘beter te sturen’ wordt bedoeld dat je de klant meer duidelijkheid en richting kan geven met een geadverteerd zoekresultaat dan met een organisch zoekresultaat en hierdoor meer opvalt.

Je kan de advertentie richting geven door middel van: 

  • Het bedenken van je eigen advertentietekst met meer karakters dan een organisch zoekresultaat (deze worden niet altijd zo getoond als je zou willen).
  • Je kunt onderscheid maken in advertentieteksten voor bestaande klanten of mensen die al eerder op je website zijn geweest en nieuwe klanten.
  • Acties; je kan acties of kortingen gemakkelijk communiceren in een advertentie. 
  • Door gebruik te maken van deeplinks kan je mensen verder in de site laten landen of op andere pagina’s waar je de aandacht op wilt leggen.
  • Het toevoegen van verschillende soorten extensies (afbeeldingen, highlights, locatie en call- extensies etc.)

De kosten per klik liggen relatief laag

Ten tweede zijn de kosten per klik relatief laag. De kosten voor een campagne worden bepaald door de relevantie van de advertentie. Hoe relevanter de advertentie is voor je bedrijf, hoe lager (over het algemeen) de kosten per klik zijn. Het nadeel dat vaak wordt genoemd bij het adverteren op je eigen merknaam in Google Ads is dat het geld kost, dit klopt. Maar in verhouding zijn deze kosten dus relatief laag. Let op! De kosten zijn laag, tenzij je eigen merknaam een generiek zoekwoord bevat waar veel andere partijen op adverteren. Denk bijvoorbeeld aan ‘vliegtickets.nl’ die adverteert op het zoekwoord ‘vliegtickets’.

Je valt meer op

Door middel van het adverteren op je eigen merknaam, stijgt het CTR wanneer er op jouw merknaam wordt gezocht aangezien, naast je organische resultaat, ook het geadverteerde resultaat op de resultatenpagina staat.

Hiernaast kan een situatie ontstaan waarbij de concurrentie adverteert op jouw merknaam of een zoekwoord dat hier gerelateerd aan is. In dit geval is het nog belangrijker om te adverteren op je merknaam. Hiernaast kan je in dit geval de concurrentie verzoeken om te stoppen met het adverteren op je bedrijfsnaam, aangezien dit niet geheel de bedoeling is.

Wanneer het niet het geval is dat de concurrentie op jouw merknaam adverteert, is het nog steeds nuttig om te adverteren op je eigen merknaam. Door jouw website op de eerste twee posities te hebben, in plaats van alleen de eerste positie, verhoog je het CTR met een kleine 10%

Onderstaand is een voorbeeld van Verno te zien. In dit voorbeeld is duidelijk het belang te zien van adverteren op eigen merknaam in Google Ads. Hier zijn namelijk twee verschillende bedrijven te zien met een vergelijkbare merknaam; namelijk Verno en Verno Materieelverhuur. Maar aangezien Verno adverteert op hun eigen merknaam, komen ze op de eerste positie te staan terwijl ze organisch op de tweede positie staan.

Je krijgt meer inzichten

Als laatst krijg je meer inzicht bij een advertentie dan bij een organisch zoekresultaat. Je krijgt inzicht in hoe mensen zoeken, hoe ze klikken en hoe ze converteren. Dit kan jouw bedrijf verder helpen in de weg naar het optimaliseren van je website en verhogen van je conversie.

Adverteren op eigen merknaam; waarom niet?!

Dit zijn in het kort de voordelen van adverteren op merknaam. Met deze voordelen wordt duidelijk dat er weinig redenen zijn om niet te adverteren op je eigen merknaam. Voor het overzicht zijn de voor- en nadelen hieronder visueel weergeven:

Voordelen van adverteren op merknaam in Google Ads Nadelen van adverteren op merknaam in Google Ads
Advertenties zijn veel beter te sturen als organische zoekresultaten Je wordt organisch ook vaak gevonden op je merknaam (niet altijd zo). Hierdoor gaan mensen je ook vinden.
De kosten per klik liggen relatief laag (bij niet- generieke merknamen) Je moet betalen voor een advertentie op je eigen merknaam (Kosten per Klik).
Je kan deeplinks toevoegen waardoor je gebruikers verder in je site kan laten ‘landen’.
Je kunt zelf bepalen welke extensies worden toegevoegd (van afbeeldingen, tot highlights, locatie en call extensies etc.)
Wanneer de concurrentie adverteert op jouw merknaam, zal je meer opvallen waardoor er minder mensen op de advertentie van de concurrent klikken.
Er zijn meer inzichten te behalen bij een advertentie (in hoe mensen zoeken, klikken en converteren). Hierdoor kan je jouw website en conversie verbeteren.

Hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen!

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing helpen de experts van MondoMarketing een breedscale aan organisaties groeien. Dit doen we door middel van een resultaat gedreven, strategische- en doelgerichte aanpak. Wil je meer informatie over Zoekmachine Adverteren? Kom er dan achter hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen een beter resultaat te halen en neem contact met ons op!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.