9x Hoe jouw webtekst je extra conversies oplevert

9x Hoe jouw webtekst je extra conversies oplevert

Een webtekst die geen conversie genereert is als een hark zonder steel: je hebt er weinig aan. Want een mooie plek in de zoekmachine bemachtigen is natuurlijk fantastisch. Maar gaan die websitebezoekers vervolgens niet over tot actie, dan levert het alsnog niks op. Hoe je wél een converterende webtekst schrijft én dus profiteert van extra omzet? We onthullen graag 9 waardevolle tips.

1. Kruip in de huid van je klant

Een tekst die net zo goed voor je oma geschreven kan zijn als voor jou. Je begrijpt: écht aangesproken voel je je niet. Het pakt je niet en de herkenning blijft uit.

Als tekstschrijver weet je dus wat je te doen staat: kruip in de huid van je klant en ontdek wat er speelt in dat koppie. Welke vragen heeft hij/zij over jouw product of dienst? Wat frustreert hem/haar? En waarvan raakt je klant gemotiveerd?

2. Weet welk gedrag je wilt beïnvloeden

Nog zoiets waar je – vóórdat je in de pen klimt – bij stil moet staan: welk gedrag wil je precies beïnvloeden? Is dat bijvoorbeeld het doen van een aankoop? Het inschrijven voor de nieuwsbrief? Of wil je dat iemand langskomt in je winkel?

Misschien denk je nu: dat wil ik allemaal wel. En dat snappen we. Maar dat is nu juist waar de valkuil hem in zit. Om winst te halen uit je tekst, is het van belang om één conversie te kiezen en die in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven. Niet alleen ga je zo automatisch doelgericht te werk. Ook voorkomt dit dat klanten de draad kwijt raken en niet snappen wat er nu precies van hen wordt gevraagd.

3. Hanteer de veelgebruikte AHA-formule

Hebben we het over gedrag veranderen met tekst, dan is de AHA-formule een succesvolle methode. Aandacht, herkenning en actie: dat is waar AHA voor staat. Houd je deze volgorde aan, dan stuur je het brein van je klant al een heel stuk in de goede richting.

model-AHA

 

Aandacht trekken

Goede manieren om de aandacht te trekken zijn bijvoorbeeld:

Metaforen. Begin je je tekst met een metafoor, dan zorgt dat direct voor associatie en herkenning in het brein. Dé trigger om verder te lezen.

Urgentie. Wat ook de aandacht trekt: je tekst beginnen met een krachtige stelling die urgentie aanduidt. Bijvoorbeeld: ‘Een webtekst die je niks oplevert: dat krijg je als je geen aandacht besteedt aan conversiegericht schrijven.’

Gebrek aan kennis. Tot slot een methode om aandacht te trekken: de focus leggen op het gebrek aan kennis van de lezer. Dat wekt nieuwsgierigheid op en daarmee houd je de lezer vast. Bijvoorbeeld: ‘Laatst belandde ik op een website van een meubelmaker, en wat ik toen zag geloof je nooit.’

Herkenning creëren

Heb je de aandacht van je klant weten te veroveren, dan is de volgende stap om herkenning te creëren. Hoe je dit doet? Grotendeels hangt dit samen met tip nummer 1: kruip in de huid van je klant. Door te beschrijven wat jouw klant wil horen – en door dus niet te ratelen over wat jij graag kwijt wil –  creëer je herkenbaarheid. De lezer krijgt het gevoel écht begrepen te worden.

Bedenk je maar eens: lees je een tekst waarin dát probleem beschreven wordt waarmee jij dagelijks worstelt? Of wordt dát gedrag beschreven dat jij ook vaak uitvoert? Dan voel je je extra verbonden.

Tot actie laten overgaan

Aandacht? Check. Herkenning? Check. Nu rest je nog één ding: actie! Belangrijke tips voor het schrijven van een call to action:

Maak het concreet en benoem het voordeel. Beschrijf duidelijk wat er gebeurt als iemand op de achterliggende link klikt én benoem het voordeel hiervan. ‘Klik hier voor meer informatie’ vervang je bijvoorbeeld liever voor ‘Ontdek hier hoeveel jij bespaart met onze zonnepanelen’.

Neem onzekerheid weg. Zit je direct ergens aan vast als je die offerte opvraagt? Kun je de boeking nog annuleren? En mag het product retour gestuurd worden als het toch niet bevalt? Het menselijk brein maakt er een sport van alle risico’s van een actie in kaart te brengen. Neem jij die onzekerheid weg – bijvoorbeeld door te benadrukken dat de offerte vrijblijvend is of dat je kosteloos annuleert of retourneert – dan vergroot je de kans op actie.

Geef de lezer een keuze. De mens houdt van keuzevrijheid. Sterker nog: geeft een tekst hier gehoor aan, dan leidt dat onbewust eerder tot een conversie. Benoem daarom altijd twee opties in je call to action. Bijvoorbeeld: ‘Koop nú deze kostenbesparende wasmachine of neem contact met ons op voor meer informatie.’

4. Verwerk emotie in je kopteksten

Pijnlijk maar waar: zo’n 80% van de paginabezoekers leest enkel de kopregel. En je begrijpt dan ook: die moet – samen met de rest van de koppen – ijzersterk zijn. De gouden regel hiervoor is: ‘Informatie leidt tot analyse en emotie leidt tot gedrag.’ Met andere woorden: in je kopteksten moet emotie terugkomen. De drie emoties waarop je het best kunt sturen zijn:

Hebzucht. Oftewel: de wil om iets te verdienen, te besparen of om iets (gratis) te krijgen.

Angst. Hiermee bedoelen we: wijzen op het risico dat de lezer loopt én de oplossing hiervoor benoemen.

Status. Hierbij speel je in op de drang om erbij te horen. Je benoemt bijvoorbeeld dat anderen dit ook doen of dat het product of de dienst een goede beoordeling heeft.

Betrekken we dit op de koptekst van dit blog, dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan:

Hebzucht. ‘9x Hoe jouw webtekst je extra conversies en omzet oplevert’

Angst. ‘Een webtekst die je meer kost dan dat het je oplevert? 9 tips om dat te voorkomen’

Status. 9 veelgebruikte tactieken om een tekst te laten converteren’

5. Leg de focus op de gebruikersvoordelen

Bedrijven, organisaties of ondernemers zijn trots op wat ze bereikt hebben. En eens lekker uitgebreid vertellen over wat ze wel niet in huis hebben, dat vinden ze leuk. Wat echter vaak vergeten wordt: het draait om de potentiële klant. Dát is degene die uiteindelijk overtuigd moet worden om tot conversie over te gaan.

Een belangrijke tip is dan ook: schrijf vanuit het perspectief van de lezer. Leg de focus op het voordeel dat hij/zij ervaart van jouw product of dienst. Schrijf bijvoorbeeld niet: ‘Wij ontzorgen van begin tot eind’ maar ‘Jij profiteert van begin tot eind van volledige ontzorging’. Of kies voor de verwoording ‘Met onze wasmachines bespaar je energie’ in plaats van ‘Onze wasmachines besparen energie’.

6. Lever sociaal bewijs

14% van de mensen vertrouwt de mening van een bedrijf en 70% (!) vertrouwt de mening van een ander. Wat je dan ook niet zal verbazen: sociaal bewijs helpt je aan meer conversie. Verwerk een review van een tevreden klant in je webtekst, vertel hoeveel mensen je al hielp met jouw product of dienst óf gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘populair’, ‘gewild’, ‘veel verkocht’ of ‘goed beoordeeld’.

7. Zet ‘maar’ en ‘als’ effectief in

‘Maar’ en ‘als’: dit zijn ogenschijnlijk doodgewone woorden. Verwerk je ze echter op de juiste manier in je tekst, dan kan dat zomaar leiden tot extra conversies.

Maar. In een zin met ‘maar’ adviseren we het positieve zinsdeel áchter ‘maar’ te zetten. Zo leg je daar de nadruk op. Bijvoorbeeld: ‘Deze jas is niet meer leverbaar, maar vanaf 6 november 2022 ontdek je onze compleet nieuwe collectie.’

Als. Bevat een zin het woord ‘als’, dan raden we aan datgene wat de lezer graag wil vóór ‘als’ te plaatsen. De focus leg je zo op de wens van de klant, en niet op wat het hem/haar kost. Bijvoorbeeld: ‘Je bespaart op je energierekening als je zonnepanelen aanschaft.’.

8. Vermijd zwakke woorden

Conversie generen gaat grotendeels over overtuigend zijn. Wat je daarbij absoluut niet kunt gebruiken: zwakke woorden. Oftewel: woorden die suggereren dat jij je belofte niet nakomt. Want je begrijpt: als jij ‘je best doet’ om het bestelde product ‘binnenkort’ te leveren, maar dat dat ‘in principe’ altijd wel lukt, dan wekt dat weinig vertrouwen.

9. Gebruik de beïnvloedingtechnieken van Cialdini

Speel je regelmatig met taal, dan kwam het je vast al eens ter oren: de veelbesproken beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Dit zijn dé trucs om gedrag te veranderen met tekst. We vatten ze kort voor je samen:

Schaarste. Oftewel: aangeven dat de voorraad of het aanbod beperkt is.

Autoriteit. Dit gaat over het vertrouwen dat men heeft in experts, bekende mensen of bijvoorbeeld keurmerken.

Social proof. Dit bespraken we ook al bij tip 6: mensen vertrouwen op de mening van anderen.

Sympathie. Als iemand jouw bedrijf ‘aardig’ vindt, dan leidt dat eerder tot een conversie. Verwerk daarom complimenten in je tekst, maak een goede ‘over ons’-pagina, blijf veel in contact met de klant en zorg dat je website er aantrekkelijk bijstaat.

Wederkerigheid. Geef jij iets (gratis) weg, dan gaat iemand eerder over tot actie. In een tekst doe je dit bijvoorbeeld door een waardevol onderzoek te delen, een handige checklist te verstrekken of door het geven van gratis samples.

Consistentie. Mensen zijn consistent aan hun eerder vertoonde gedrag. En herinner je je klant aan dat gedrag, dan is de kans groter dat ze tot conversie overgaan. In je tekst pas je dat bijvoorbeeld toe met termen als ‘voor jou geselecteerd’, ‘mijn bekeken’ of ‘mijn persoonlijke pagina’.

Eenheid. Voelt iemand zich onderdeel van een groep, dan is de kans groter dat hij/zij zich daardoor laat beïnvloeden. In een tekst speel je hier op in met zinnen als: ‘Al 1.500 mensen die, net als jij, copywriter of contentspecialist zijn, downloadden ons e-book.’.

Een tekst die écht winst oplevert?

Yes! Je hebt dé handvaten om een superconverterende webtekst te schrijven. Dan is het nu hét moment om daad bij het woord te voegen en er eens lekker op los te typen. Wil het nog niet helemaal lukken? En zorgt jouw tekst niet voor het gewenste resultaat? Onze specialistische copywriters helpen je graag. Ontdek hier hoe een copywriter jouw winst vergroot óf neem vrijblijvend contact met ons op (0182 342 062).

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *