3 Voorbeelden + Voor- en nadelen

3 Voorbeelden + Voor- en nadelen

Ben jij een (online) ondernemer? Dan wil jij niets liever dan jouw diensten of producten onder de aandacht brengen, bij potentiële klanten of afnemers. Daarbij is een groter netwerk creëren natuurlijk geen overbodige luxe. Zeker met het oog op de toekomst. Door online marketing toe te passen, zou jij jouw klantenkring kunnen uitbreiden én jouw doelgroep doelgerichter bereiken. 

Wat online marketing is en welke online marketing vormen gebruikt kunnen worden, daar is niet iedereen van op de hoogte. Zit jij met vraagtekens? Dat komt goed uit, want wij komen met antwoorden.

Mocht jij alles over online marketing willen leren of erachter willen komen welke vorm het beste bij jou past, dan kunnen wij jou verklappen dat jij hier helemaal goed zit! Lees vooral verder voor de beste informatie. 

Inhoudsopgave

Wat houdt online marketing precies in?

De afgelopen jaren heeft het internet een verbluffende groeispurt gehad. De manieren om geld te kunnen verdienen en ondernemen, zijn breder geworden dan ooit. Hierdoor liggen er ook voor jou genoeg mogelijkheden. Mocht jij een online-onderneming zijn gestart of jij wil meer bekendheid creëren, dan is er dus een schatkist aan mogelijkheden voor jou. 

Als we het hebben over ‘bekendheid creëren’ en ‘doelgroep bereiken’, dan wordt dit in één adem genoemd met online marketing. 

De online marketing-betekenis is in eerste instantie niet moeilijk of ingewikkeld uit te leggen. Hoewel het een groot spinnenweb van richtingen is, kun je ervan uitgaan dat je ermee uit de voeten kunt. Online marketing is niets meer dan online reclame maken. Via het web en door middel van bewezen strategieën, ga jij jouw onderneming naamsbekendheid meegeven, met als hoofddoel jouw netwerk en klantenkring te verbreden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit jouw omzet gaan vergroten. 

Kan iedereen starten met online marketing toepassen?

Waar vandaag de dag opleidingen en diploma’s essentieel zijn voor de meeste branches, hoeft dat niet te gelden voor online marketing vormen. Vrijwel alle vormen van online marketing kun jij zelf toepassen binnen jouw eigen onderneming. En hier zou jij direct mee kunnen starten. Hoe mooi is dat? 

Wat wij echter wel adviseren, is om er niet volledig blanco in te gaan. Zonder ervaring starten met een vorm van online marketing, levert onder aan de streep niet zoveel resultaat op als jij zou willen. Er zijn meer ondernemers die zich hierin hebben vergist, en dat is zonde van zowel de tijd als van de energie die jij erin stopt. 

Doe van tevoren voldoende research naar online marketing óf maak de beslissing dit uit te besteden aan een marketingbureau. Behalve dat jij het volledig uit handen kunt geven, kun je er óók zeker van zijn dat er gebruikt wordt gemaakt van effectieve strategieën. Hoewel het een investering van jou vraagt, kun je deze investering ruimschoots terugverdienen. 

Welke online marketing vormen zijn er?

Door erachter te komen welke vormen van online marketing beschikbaar zijn, kun jij aan de hand daarvan bepalen wat past bij jouw eigen skills en bij jouw onderneming. Om jou hier een beeld van te geven, kun jij hieronder voorbeelden vinden van veel gebruikte online marketing vormen. 

Socialemediaplatformen

Zonder twijfel, is de inzet van socialmediakanalen een populaire manier geworden van reclamemaken voor ondernemingen. Wie zit er tegenwoordig niet op Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn? Ieder platform beschikt over brede leeftijdscategorieën, waardoor deze effectief en snel te bereiken zijn.

Een belangrijke manier van social media inzetten als marketingvorm, is door regelmatig berichten of foto’s te delen van jouw business. Schrijf een pakkende tekst in een bericht of maak een indrukwekkend filmpje. Verwerk daarin de link van jouw website, om volgers op deze manier door te sturen.  

Wordt het bericht vervolgens opgepakt en verder gedeeld door volgers, dan creëer je als vanzelf een groter bereik. Ook heeft social media de mogelijkheid om betaalde advertenties aan te vragen en vervolgens in te zetten.

YouTube-filmpjes

We mogen de opkomst van YouTube niet vergeten of onderschatten. Zo onderhand kennen we veel opkomende vloggers in ons land. Is dit een online marketing vorm? Absoluut.

Inmiddels is YouTube niet alleen een verzamelplek voor entertainment. Het is een manier geworden om geld te verdienen en verdere naamsbekendheid te creëren. Door middel van YouTube-filmpjes maken én delen, kun jij jouw doelgroep bereiken. Bovendien zijn YouTube-filmpjes makkelijk te verspreiden op een socialmediaplatform, waardoor jij twee vliegen in één klap slaat. Verwerk jouw website link in de beschrijving en stuur op deze manier volgers door naar jouw eigen bedrijf.  

Het editen van video’s kun jij zelf doen met betaalde programma’s of uitbesteden aan een ervaren editor. 

Content Schrijven

Met wervende en informatieve teksten kun jij lezers interesseren en terug laten keren op jouw website. Dit maakt het een goede online marketing vorm die jij kunt toepassen. Uiteindelijk leveren deze lezers meer internetverkeer op, waardoor jij jouw omzet natuurlijk kunt vergroten. De teksten kunnen gaan over jouw diensten, producten of onderneming in het algemeen. Schrijf de teksten op zo’n manier, dat lezers enthousiast worden van hetgeen jij aanbiedt. 

Om dit te kunnen doen, moet je een algoritme opbouwen en regelmatig teksten blijven plaatsen op jouw website. Dit ziet Google namelijk als een groot pluspunt, waardoor jij een plekje bovenaan kunt veroveren. Zorg ervoor dat je de teksten voorziet van de juiste zoekwoorden, en dus SEO niet volledig over het hoofd ziet.  

SEO zorgt ervoor dat jij gevonden kunt worden op de gewenste zoekwoorden die te maken hebben met jouw onderneming. Je kunt dit zelf toepassen, maar handelen zonder enige ervaring of kennis levert uiteindelijk niet veel op.

Je kunt zowel de SEO als het schrijven van content uitbesteden aan ervaren tekstschrijvers, die dit voor jou uit handen nemen.  

Betaald adverteren

Deze vorm van marketing noemen we ook wel SEA, en je kunt dit in enkele opzichten vergelijken met SEO. Bij beide marketingvormen maak je gebruik van de juiste keywords, maar deze zet je echter op een andere manier in.

Waar SEO voornamelijk draait om geschreven teksten, staat SEA in het teken van betaalde advertenties. Zo is Google Ads hier een veel gebruikt platform voor. Je zorgt ervoor dat je advertenties op de juiste manier samenstelt, zodat deze bij potentiële klanten terecht komen. 

Geen zorgen, ook betaald adverteren kun je uitbesteden aan professionals. 

Zitten er veel voordelen aan online marketing gebruiken?

Het moge duidelijk zijn hoeveel vormen van online marketing gebruikt kunnen worden. Of hier voordelen aanzitten? We kunnen inmiddels stellen van wel. Mocht jij nog twijfelen over het gebruik van online marketing, dan geven de onderstaande punten duidelijk weer van welke voordelen jij kunt profiteren:

  • Handelen naar wens: Besluit jij om zelf de touwtjes in handen te nemen, dan bepaal jij zelf hoe en waar jij mee aan de slag gaat. Jij kiest tenslotte een vorm die past bij jouw kennis en bij jouw onderneming. 
  • Stijgende lijnen: Omdat jij gebruikmaakt van internet, kun jij stijgende lijnen in jouw omzet én bereik meetbaar maken. Je merkt dus al vrij snel of jouw handelen resultaat oplevert. Dit maakt het dus ook mogelijk om veranderingen door te kunnen voeren, mocht jij géén resultaat zien.
  • Kosten laaghouden: Maak jij geen gebruik van betaalde middelen, dan kun je de kosten vrij laaghouden. Social media gebruiken is tenslotte zo goed als gratis. Zeker als beginnend ondernemer, kan besparen zeer gunstig zijn voor onder andere jouw cashflow.

Bovenstaande punten zijn slechts enkele voorbeelden van welke voordelen online marketing met zich mee kan brengen. Ben jij inmiddels over de streep getrokken? 

Conclusie

Als jij wenst om jouw klantenkring te vergroten of om jouw bedrijf simpelweg meer onder de aandacht te brengen, dan kan online marketing een mogelijke sleutel tot succes zijn. Met het grote bereik dat het web biedt tegenwoordig, moet er een online marketing vorm tussen zitten die jou aanspreekt en waar jij mee aan de slag kunt gaan.

Zo hebben wij in dit artikel enkele voorbeelden gegeven van online marketing vormen, waarbij social media een zeer populaire en aantrekkelijke keuze zou kunnen zijn. 

Tenslotte is het gebruik hiervan laagdrempelig en kun je kiezen hoe jij jouw content verspreidt. Daarbij is het vrij eenvoudig om doelgroepen te bereiken en berichten verder te laten verspreiden. Vergeet niet om de link van jouw website in berichten te verwerken, om volgers zo makkelijk door te sturen. 

Zorg ervoor dat voordat jij aan de slag gaat met een van deze marketingvormen, je precies weet wat je doet. Zonder research of kennis, kan het erg lastig zijn om resultaat te zien. Mocht jij dit zelf niet zien zitten of je hebt simpelweg hulp nodig, schakel een online marketingbureau in voor wat hulp. 

Jacko Meijaard

Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *