10 SEO-voordelen van bloggen – Wouter Postma

10 SEO-voordelen van bloggen – Wouter Postma

In deze blog schrijf ik over de 10 belangrijkste SEO-voordelen van bloggen. In 1996 schreef Bill Gates een essay genaamd Content is King. Voor de liefhebbers: je kunt dit hier teruglezen. De uitspraak “content is king” is in 2022 nog steeds correct, en we kunnen dus zeggen dat Bill Gates 26 jaar geleden gelijk had.

“Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.

Bill Gates

Een goede manier om gebruik te maken van het content is king-principe, is het bijhouden van een weblog (blog). Je ziet steeds meer grote merken dan ook een blog lanceren. Bloggen heeft ook grote voordelen van de organische vindbaarheid van je website. Organisch betekent ook wel: de niet-betaalde resultaten van zoekmachines.

De 10 belangrijkste SEO-voordelen van bloggen

Ik focus mij met name op de zoekmachine Google. De reden hiervoor is dat Google – zeker in Europa – een overweldigend marktaandeel heeft:

Marktaandeel zoekmachines in Europa
Marktaandeel zoekmachines in Europa (afgerond op hele procenten)*

Google heeft op desktop-computers een marktaandeel van 88 procent. Dat komt doordat veel Windows-computers standaard gebruikmaken van Bing, de zoekmachine van Microsoft. De overige vijf procent bestaat uit meerdere zoekmachines zoals Yahoo en Yandex. Yahoo wordt in Amerika nog veel gebruikt en Yandex is vooral in Rusland heel groot.

Op smartphones heeft Google een nog groter aandeel, namelijk 98%. Dit komt doordat zowel iOS- als Android-telefoons Google als standaard zoekmachine hebben ingesteld.

*Voor het gemak is YouTube als zoekmachine niet meegenomen in deze statistieken.

Hoewel niemand precies weet hoe Google werkt, weten we gelukkig ook een hoop wél. In dit artikel zet ik de 10 belangrijkste SEO-voordelen van bloggen op een rij.

1: Long tail keywords

Door blogs te schrijven, scoor je makkelijker en sneller op zogeheten long tail keywords. Long tail keywords zijn zoekwoorden waar vaak minder vaak op gezocht wordt, maar ze zijn wel een stuk specifieker.

Neem bijvoorbeeld “Schoenen” als short tail keyword. Een long tail-variant daarop zou kunnen zijn: “Wandelschoenen voor mannen”. Waarschijnlijk wordt hier minder vaak naar gezocht dan naar “schoenen”, maar daardoor is er vaak wel iets minder concurrentie op de zoekterm.

Short tail vs. Long tail keywords
Short tail vs. Long tail keywords

In het voorbeeld hierboven, zie je bijvoorbeeld dat er op het long tail keyword Waterdichte heren wandelschoenen “slechts” 1300 keer per maand wordt gezocht. Maar dit is wel een hele specifieke zoekopdracht. Daardoor ligt de conversieratio bij dit soort zoekopdrachten een stuk hoger. De persoon die zoekt, is heel specifiek op zoek naar dit type schoenen. Als jij hier goede content over hebt en vervolgens dit product kunt aanbieden (of je het nou zelf verkoopt of als affiliate), is de kans op een conversie veel groter dan bij een algemener keyword als “schoenen”.

Een blog is perfect voor het “scoren” op long tail keywords, doordat je over hele specifieke onderwerpen content kunt schrijven.

2: Links verdienen

Veel mensen weten dat Google nog altijd werkt op basis van het PageRank-algoritme. Dit houdt in dat de autoriteit van een website voor een groot deel bepaald wordt door het aantal inkomende links van andere websites. Dit noemen we ook wel backlinks. Daarbij is het ook belangrijk hoeveel autoriteit de website heeft die naar jouw website linkt. Een backlink van NOS.nl is bijvoorbeeld meer waardevol dan een link van wouterpostma.com ;-).

Behalve de autoriteit en hoeveelheid inkomende links, kijkt Google sinds de Hummingbird-update (2013) ook naar de relevantie van de link. Hierdoor worden bijvoorbeeld Startpagina-links steeds minder waardevol. Je kunt meestal beter een in-content link hebben waarin naar jouw website wordt verwezen om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp.

Door (kwalitatieve) blogs te schrijven, laat je zien dat jij een autoriteit op een bepaald gebied. Hiermee kun je backlinks verdienen, doordat andere websites naar jouw blog-berichten toe linken.

3: “Verse” content

Eén van de ranking-factoren die Google zelf bevestigd heeft, is een sterke voorkeur voor fresh content. Dit houdt in dat websites die regelmatig nieuwe content plaatsen, of bestaande content verversen, beloond worden. Een blog is een hele geschikte manier om regelmatig verse content aan je website toe te voegen.

A document having a relatively large amount of its content updated over time might be scored differently than a document having a relatively small amount of its content updated over time.

Google

Naast de “versheid” van content wordt door Google ook gekeken naar hoe recent de content is geplaatst én hoe recent deze voor het laatst is geüpdatet. Hierbij wordt Google ook steeds slimmer. Google begrijpt steeds beter dat “versheid” voor bepaalde content belangrijker is dan voor andere content.

Google houdt niet alleen van verse content, maar ook van “evergreen” content. Daarover later in dit artikel meer.

4: Verhoogde zichtbaarheid in Google

Als het goed is, voorzie je je blog regelmatig van nieuwe content. Door dit structureel te doen, creëer je feitelijk een hoop extra pagina’s op je website. Al deze pagina’s – zeker als deze hoogwaardige content bevatten – kunnen los van elkaar in Google gevonden worden. Je kunt hierdoor jouw zichtbaarheid in Google flink verhogen.

Hier zie je bijvoorbeeld de Google Analytics van een van mijn klanten die in 2021 is begonnen met wekelijks een blog schrijven:

Beginnen met bloggen
Het punt waarop werd begonnen met bloggen

Het schrijven van zo’n blog (met een beetje SEO-hulp van mij) kost het bedrijf minder dan twee uur per week. In februari 2021 had deze website 3.000 bezoekers per maand, nu zijn dat er 22.000 per maand (waarvan ruim 85 procent afkomstig uit Google). Dat is dus meer dan 7 keer meer verkeer uit Google dan anderhalf jaar geleden. Als je zoveel bezoekers met advertenties moet aantrekken, kost dat je meestal een hoop meer dan een of twee uur per week.

Zoals je ziet kan de optelsom van een hoop long tail keywords de hoeveelheid bezoekers op je website een enorme boost geven.

5: Interne links

Interne links
Interne links

Naast het verdienen van backlinks van andere websites, helpt een blog je ook om meer interne links binnen je website te kunnen aanleggen. Dit is één van de meest onderschatte SEO-voordelen van bloggen.

Door binnen je website tussen relevante content te linken, kun je de autoriteit die je met je blog-berichten verdient verspreiden over je website. Ook is de kans groter dat bezoekers van je website meerdere pagina’s bekijken, waardoor je bounce rate daalt en je pageviews stijgen. Daarnaast stijgt hierdoor de gemiddelde tijd die een bezoeker op jouw website spendeert.

6: Pagina’s met veel content

Blog-berichten scoren vaak goed in Google. Dit komt mede doordat blogs je de mogelijkheid geven om dieper op een bepaald onderwerp in te gaan. Doordat blogs vaak uit veel woorden bestaan, scoren ze vaak ook beter in Google.

Uit onderzoek van de Amerikaanse website Backlinko is namelijk gebleken dat er een sterk verband is tussen de positie in Google en het aantal woorden dat een pagina telt. Dit is ook duidelijk terug te zien in de onderstaande grafiek:

Aantal woorden vs positie in Google
Aantal woorden vs positie in Google (bron: Backlinko)

Door goede, lange blogs te schrijven (en door geduld te hebben) kun je dus behoorlijk mooie resultaten behalen in Google.

7: Social media

Social media
Social media

Een droge productpagina zal niet zo snel op social media gedeeld worden. Ook zul je die als bedrijf zelf niet zo snel delen.

Een blog met handige informatie, waar de bezoeker écht wat aan heeft, zal sneller gedeeld worden. Of dit nu op social media is of via e-mail. Door in blog-vorm vragen te beantwoorden, kun je enorm veel extra shares krijgen.

Google heeft weliswaar aangegeven dat social media-shares of -volgers géén directe invloed hebben op je ranking in Google. Maar door meer zichtbaarheid te creëeren op social media, is de kans natuurlijk ook groter dat andere websites naar jou linken. De beheerders van die websites zien jouw content namelijk ook langskomen op social media. Ik zie een verhoogde zichtbaarheid op social media dan ook zeker als één van de SEO-voordelen van bloggen.

8: “Evergreen” content

Hoewel Google erg van “verse content” houdt, is Google zeker ook niet vies van zogeheten “Evergreen” content. Dit soort content kan lang zijn waarde behouden zonder dat deze per se regelmatig geüpdatet hoeft te worden. Neem bijvoorbeeld een blog waarin wordt uitgelegd hoe je het oliepeil van je auto controleert. Een dergelijk artikel kan 20 jaar oud én nog steeds relevant zijn.

Hierdoor kan evergreen content op de lange termijn veel bezoekers opleveren. Omdat dit soort content niet over een actueel (tijdelijk) onderwerp gaat, zul je er vaak langer profijt van hebben.

Don't put all your eggs in one basket
Don’t put all your eggs in one basket

9: Stabieler verkeer

Als je maar op één zoekwoord goed scoort, loop je het risico een aanzienlijk deel van je zoekverkeer kwijt te raken. Als dat ene zoekwoord even wat minder gaat, dan zul je dat direct merken in de bezoekersaantallen van jouw site.

Dankzij een blog kun je juist op veel verschillende zoekwoorden scoren en bezoekers naar je site halen. Het risico om in één keer veel bezoekers kwijt te raken is dan een stuk minder groot dan wanneer je op één zoekwoord focust.

10: Engagement

Door content te maken waar jouw doelgroep écht iets aan heeft, zul je ook meer “engagement” creëeren op je site. Bezoekers zullen bijvoorbeeld reacties achterlaten.

Dit betekent dat er gratis extra content op je blog wordt toegevoegd. Maar het betekent ook dat zoekmachines kunnen zien dat er interactie plaatsvindt met jouw content. Zo ziet Google sneller dat jouw website niet uit “thin” content bestaat is, maar juist content die écht wat toevoegt.

Tot slot

Het moge duidelijk zijn dat een blog enorm kan bijdragen aan het aantal bezoekers dat jij maandelijks uit Google haalt. Maar de SEO-voordelen van bloggen zijn niet de enige reden om ermee te beginnen. Het helpt je ook om meer autoriteit op te bouwen in jouw vakgebied. Zo draagt bloggen ook weer bij aan jouw personal branding.

Voor bedrijven kan een blog bovendien heel handig zijn om vragen van klanten te beantwoorden. Zo kun je flink besparen op klantenservice. Door bijvoorbeeld in je blog uit te leggen hoe jouw product of dienst werkt, zal de klant minder snel geneigd zijn om je te bellen of mailen met vragen.

Dankjewel!
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Als dit je geholpen heeft, overweeg dan om mij te volgen op Twitter of abonnee te worden van mijn YouTube-kanaal. Je kunt ook een reactie achterlaten onderaan dit artikel. Bedankt!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *